Debat
0   27

Du kan nå at stemme NEJ endnu - også selvom du måske har stemt JA

Siden afstemningen startede er skeletterne væltet ud af skabene, og har langtfra givet det indtryk, som aftalen skulle, da den blev præsenteret 11.8. på det væltede pressemøde. Aftalen blev fremlagt i en tone, som uden nogle former for konkrete eksempler, skulle give lærerne troen på, at der var udsigt til forandring og forbedring. Man skal nu ikke længere betragtes som halen der logrer efter hunden, men være med på råd når politikerne tager deres beslutninger, og de input, der kommer fra gulvet er vigtige, faktisk uundværlige, hvis man vil gøre det rigtigt.

Dagen før afstemningen besluttede vores ‘allerøverste’ arbejdsgiver, ministeren, at lærere skal arbejde dobbelt, pga. Corona. Glemte hun at spørge på gulvet efter input?

 

Artiklen fortsætter under banneret

www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2020/aug/200924-nye-bekendtgoerelser-goer-covid-19-regler-mere-fleksible

www.folkeskolen.dk/1852373/skal-aben-bo-hos-laereren-under-pandemien

 

Nuvel, staten er jo ikke en del af aftalen, så måske skal man kun forvente at den nye indstilling om dialog er noget der vil give lærerne indflydelse længere nede i systemet?

Det kunne man sagtens tro, for der gik ikke mange dage, førend hun igen var ude med en melding. Skoledagene skal ikke være kortere. Måske fysisk på skolen, men så skal eleverne fjernundervises for resten af tiden. Dét med dagenes længde har hun spurgt os om. Og vælger at overhøre at ALLE lærere hun har spurgt siger det ikke virker… Jo dialog er meget godt, men her ser man førstefortolkningsretten i fuldt flor, for hun synes og tror noget andet, så vi skal få virkeligheden til at ligne hendes drømme. 

 

www.folkeskolen.dk/1852062/jacob-mark-ministerens-udlaegning-er-problematisk-men-ikke-overraskende

 

Hvordan så med samarbejdets muligheder internt i dlf? De må da vise vejen til at dialog med gulvet giver gennemslag i beslutningerne? Ja, man skulle næsten tro, at en diskussion af den vigtigste aftale i mange år, ville være et glimrende afsæt for at vise at dialog giver indflydelse? Men siden afstemningen åbnede, og en stor del af medlemmerne opdagede at de slet ikke skulle høres, har ledelsen i dlf demonstreret at førstefortolkningsret ikke kun er et problem i forholdet mellem ledelse og ansatte. For selvom der har rejst sig en storm blandt medlemmerne, så består dialogen fra dlf-toppen i at forklare deres prioritering, og så fastholde at de indenfor reglerne har lov til at agere på en måde mange medlemmer finder udemokratisk, så den beslutning står ved magt. Det er altså dem der anbefaler indflydelse gennem argumenter og rimelighed, som demonstrerer det i praksis?

 

www.folkeskolen.dk/1851893/giv-alle-medlemmer-stemmeret

www.dr.dk/nyheder/penge/nu-taler-laererformand-om-stemmestrid-vi-staar-fast

 

KL har klogeligt holdt sig ude af søgelyset, og helt undladt at give anledning til mistillid. De har endda gået i pressen med at A20 allerede fredag midt i lærernes afstemningsperiode er godkendt på deres bord. De står ved at dialog er bedre end strid, at lærerne skal have større indsigt og taleret, og at der skal synlighed på lærernes opgavemængde og omfang. Og det er vel meget klogt? Ja, men mener de det? Kan man stole på dem? Hvis lærerne stemmer NEJ, tror KL så pludselig noget andet end i fredags? Kan de løbe fra deres lovprisninger af de gratis elementer i aftalen de lige har godkendt? Vil det øge deres troværdighed og fremme tilliden som de hungrer efter?

 

www.folkeskolen.dk/1852518/maaske-er-det-her-godt-set-af-vores-forhandlere

www.kl.dk/arbejdsgiver/overenskomster-og-aftaler/ny-aftale-om-arbejdstid-for-undervisere-i-kommunerne/

 

Hvis du HAR stemt ja, men de seneste dages begivenheder har fået dig til at fortryde, så kan du ændre din stemme til NEJ! At man kan ændre sin stemme fremgår ikke af dlf’s oplysningsmateriale om stemmeproceduren, men du skal bare logge på linket med NemID og så følge proceduren. Din sidst afgivne stemme tæller. Stem NEJ til en uklar aftale!

 

nemid.assembly-voting.com/dlf-abtaft20/sign_in


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ