Debat

Hvor gik det galt?

"Arbejdsdage medregnes med tiden mellem mødetidspunktet og det tidspunkt, hvor den ansatte kan forlade arbejdsstedet." LOV 409, § 7, stk. 1a.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor gik det egentlig galt?

Var det, da kampagnerne i dagspressen begyndte at køre, og der blev skabt et billede af, at lærerne i den danske folkeskole ikke lavede noget?

Da den socialdemokratiske regering og KL sammen i et lukket forum planlagde lockout og lovindgreb ned i mindste detalje?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Da politikerne på Christiansborg udstak løfter om skolereformen på kommunernes vegne, som de ikke kunne indfri?

Da partierne forsøgte at bilde befolkningen ind, at udvidelsen af skoledagen kunne finansieres ved, at lærere underviste en større del af deres arbejde?

Lovindgrebet og lockouten, og vi blev kørt over af samtlige partier, dagblade som Politiken og den generelle offentlighed?

Eller senere, da vi som faggruppe stemte ja til OK18, men alle forblev tankefulde tavse i tiden derefter - resignerende (igen) og uden nogen større tiltro ventende på Lærerkommissionens anbefalinger, på periodeforhandlinger og "Ny start"?

Da kommissionens rapport beskrev, hvordan det entydigt var KL, der fik noget ud af regeringsindgrebet i 2013, men det ikke førte til anbefalinger, der kunne støtte lærerne?

Da kommission ikke ville anerkende i rapporten, hvor ringe mulighederne for at gennemføre en kvalificeret undervisning er; ikke turde pege på en nødvendig mængde forberedelsestid og et overskueligt timetal i de kommende forhandlinger med KL?

Da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil talte på kongressen, hvor det lød som nye toner, og hun blev klappet ud, men kort efter sagde, at hun ville fastholde de lange skoledage og aldrig svarede på, om hun mente, at regeringen i 2013 havde svigtet lærerne?

Da det endnu engang var Michael Ziegler, som Bondo sad til bords med og skulle tænke højt sammen med i forhandlingerne om en ny overenskomst efter 7 år uden værn for lærerne?

Eller var det først, som da Anders Bondo for nogle dage siden tonede rent flag om at have accepteret KL’s helt ultimative forudsætninger? Ingen centralt aftalte resursebindinger som fx et maksimalt undervisningstimetal, høj fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen.

Det er vel egentlig også ligemeget, hvor det præcist gik galt. For det gjorde det.

Nu starter alle elever i coronaafsprittede skoler igen på mandag, mens vi venter på deadline om 9 dage.

Lærerforeningen bakkede op om regeringens beslutning om at lukke alle skoler ned for en periode, da hele Danmark lukkede ned, og Anders Bondo sagde om fjernundervisningen:

"Man kan kompensere noget af undervisningen gennem det, man sætter i værk nu. Men der er nok ikke nogen, der kan forestille sig, at det har samme kvalitet som den daglige undervisning."

Samme kvalitet som den daglige undervisning? Kvalitet?

Den skal vi tilbage til i vores arbejdsliv, Anders. Den skal vi have - igen. Men det bliver ikke uden konflikt.

Vi SKAL have en central arbejdstidsaftale med et loft over det ugentlige undervisningstimetal, en fast forberedelsesfaktor, tid på alle opgaver og genindførelse af aldersreduktionen.

Stem nej til at blåstemple LOV 409.

Nu skal vi tage magten tilbage.