Debat
14   104

Hvor gik det galt?

"Arbejdsdage medregnes med tiden mellem mødetidspunktet og det tidspunkt, hvor den ansatte kan forlade arbejdsstedet." LOV 409, § 7, stk. 1a.

Hvor gik det egentlig galt?

Var det, da kampagnerne i dagspressen begyndte at køre, og der blev skabt et billede af, at lærerne i den danske folkeskole ikke lavede noget?

Artiklen fortsætter under banneret

Da den socialdemokratiske regering og KL sammen i et lukket forum planlagde lockout og lovindgreb ned i mindste detalje?

Da politikerne på Christiansborg udstak løfter om skolereformen på kommunernes vegne, som de ikke kunne indfri?

Da partierne forsøgte at bilde befolkningen ind, at udvidelsen af skoledagen kunne finansieres ved, at lærere underviste en større del af deres arbejde?

Lovindgrebet og lockouten, og vi blev kørt over af samtlige partier, dagblade som Politiken og den generelle offentlighed?

Eller senere, da vi som faggruppe stemte ja til OK18, men alle forblev tankefulde tavse i tiden derefter - resignerende (igen) og uden nogen større tiltro ventende på Lærerkommissionens anbefalinger, på periodeforhandlinger og "Ny start"?

Da kommissionens rapport beskrev, hvordan det entydigt var KL, der fik noget ud af regeringsindgrebet i 2013, men det ikke førte til anbefalinger, der kunne støtte lærerne?

Da kommission ikke ville anerkende i rapporten, hvor ringe mulighederne for at gennemføre en kvalificeret undervisning er; ikke turde pege på en nødvendig mængde forberedelsestid og et overskueligt timetal i de kommende forhandlinger med KL?

Da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil talte på kongressen, hvor det lød som nye toner, og hun blev klappet ud, men kort efter sagde, at hun ville fastholde de lange skoledage og aldrig svarede på, om hun mente, at regeringen i 2013 havde svigtet lærerne?

Da det endnu engang var Michael Ziegler, som Bondo sad til bords med og skulle tænke højt sammen med i forhandlingerne om en ny overenskomst efter 7 år uden værn for lærerne?

Eller var det først, som da Anders Bondo for nogle dage siden tonede rent flag om at have accepteret KL’s helt ultimative forudsætninger? Ingen centralt aftalte resursebindinger som fx et maksimalt undervisningstimetal, høj fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen.

Det er vel egentlig også ligemeget, hvor det præcist gik galt. For det gjorde det.

 

Nu starter alle elever i coronaafsprittede skoler igen på mandag, mens vi venter på deadline om 9 dage.

Lærerforeningen bakkede op om regeringens beslutning om at lukke alle skoler ned for en periode, da hele Danmark lukkede ned, og Anders Bondo sagde om fjernundervisningen:

"Man kan kompensere noget af undervisningen gennem det, man sætter i værk nu. Men der er nok ikke nogen, der kan forestille sig, at det har samme kvalitet som den daglige undervisning."

Samme kvalitet som den daglige undervisning? Kvalitet?

Den skal vi tilbage til i vores arbejdsliv, Anders. Den skal vi have - igen. Men det bliver ikke uden konflikt.

Vi SKAL have en central arbejdstidsaftale med et loft over det ugentlige undervisningstimetal, en fast forberedelsesfaktor, tid på alle opgaver og genindførelse af aldersreduktionen.

Stem nej til at blåstemple LOV 409.

Nu skal vi tage magten tilbage.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ