Flere danske elever blandt tosprogede

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et tosproget barn bliver ikke kun bedre til at tale dansk ved at gå i børnehave.

Han får også flere danske klassekammerater, når han senere skal i skole.

Det viser de første erfaringer fra Høje-Taastrup Kommune, som for to et halvt år siden etablerede et særligt integrationsprojekt i børnehaverne.

'Selv om en skole har en stor andel tosprogede elever, vælger flere danske forældre i skoledistriktet skolen til, når først de har mødt de tosprogede børn og deres forældre i børnehaven', siger Mette Stribolt, der er en af kommunens konsulenter for tosprogede børn.

Viceskoleinspektør Lise Colmorn fra Selsmoseskolen bekræfter tendensen. Otte ud af de 22 danske børn i distriktet er netop begyndt i børnehaveklassen på skolen. Det lyder måske ikke af mange, men det er flere end tidligere år.

'Børnene bliver kammerater i børnehaven på tværs af deres modersmål', siger Lise Colmorn.

Det spiller også en rolle, at skolen samler de danske elever i én klasse sammen med tosprogede børn, der taler godt dansk, mener hun.

'Det har vi nu gjort i tre år, men det tager tid, før det for alvor slår igennem. Forældrene skal have tillid til, at vi så også gør, som vi lover på indskrivningsmødet. Samtidig oplever de i børnehaven, at de tosprogede børn faktisk taler dansk', siger Lise Colmorn.

Af de 16 danske børn fra skoledistriktet, som ikke er begyndt på Selsmoseskolen, går tre i privatskole, mens resten har valgt andre folkeskoler i Høje-Taastrup Kommune.stan

Børnene bliver kammerater i børnehaven på tværs af deres modersmål