Ud og se med skolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kanotur på Gudenåen, bustur til Normandiet og en lyrik-tur i skoven, hvor eleverne skal sætte ord på deres oplevelser. Alle tre er eksempler på de ud af huset-oplevelser, som Eskild Bergholt, 62, lærer på Jellebakkeskolen i Århus, mener skal dyrkes meget mere i skolen.

'Hvis vi kunne komme bort fra de stramme timeopdelinger, kunne vi få mere frihed til at tage ud i samfundet. Sådan nogle ture ud af huset giver socialisering, men også en viden om samfundet. Det er jo grotesk at opdrage eleverne til at pleje og passe på et samfund, som de ikke ser. De unge fatter simpelthen ikke, at det er bevaringsværdigt, ved kun at læse bøger', siger Eskild Bergholt, der har arbejdet på Jellebakkeskolen, siden han blev uddannet som lærer i 1973. Hans kone er også lærer, og sammen har de to nærmest viet deres liv til eleverne. To Ford Transit-minibusser og et 20-mands-telt har gennem tiden dannet ramme for et utal af ture med elever fra skolen eller ungdomsskolen, hvor Eskild Bergholt også er meget aktiv.

'Det handler om menneskelige relationer, og dem kan du ikke nå i et klasseværelse, dem kan du nå om aftenen eller i ferierne'.

Eskild Bergholt mener, at folkeskolen sakker bagud i forhold til efterskolerne, hvis den ikke snart begynder at give de samme muligheder for samværssituationer.

'Vekselvirkning mellem skole og samfund er nødvendig og fremmende for elevernes engagement. Og sådan noget som disciplinærproblemer er et ukendt fænomen, når man har været på tur, for man slås ikke med dem, man sover i telt med'.

Samtidig giver det sociale samvær den varme og tryghed, der skal være i en klasse som forudsætning for en faglig udvikling.

'Som lærer er man nødt til at holde af eleverne. Tingene fungerer ikke, hvis det følelsesmæssige ikke er i orden. Det sociale er basis, så kan den faglige udvikling bygges ovenpå'.