Farvel til SkoleKom: Så meget er aktiviteten faldet

Til nytår lukker lærernes virtuelle mødested SkoleKom, efter aktiviteten på portalen i flere år har været dalende. Det er et tab, at der nu ikke længere er et landsdækkende netværk for lærere, mener foreningen for PLC-medarbejdere. Se i artiklen, hvordan du gemmer dit materiale fra SkoleKom.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I maj 2014 gik over 65.000 brugere ind på SkoleKoms forum for matematikundervisere. I maj 2019 var tallet faldet til under 15.000.

Samme tendens ses på de dele af SkoleKom, der henviser sig til dansk- og engelsklærere samt it-vejledere.

Når det kommer til oprettede indlæg på SkoleKom, har aktiviteten stort set været lig nul siden maj. Man skal tilbage til december 2016 for at finde sidste gang, der var over 100 indlæg på en måned i et fagforum på portalen. Det viser tal fra Styrelsen for It og Læring (Stil).

Farvel til SkoleKom: Lærere protesterer

Det var netop med henvisning til den faldende aktivitet på lærernes digitale mødested, at ministeriet den 2. april i år meldte ud, at SkoleKom lukker ned ved udgangen af 2019. 

Sparringen flytter på Facebook

Sammenholdt med, at skoler i dag køber sig til kommunikationsløsninger, mener ministeriet ikke, at det længere er "en naturlig del af styrelsens opgaver at levere en kommunikationsløsning til skolerne".

Formand for Pædagogisk LæringsCenterForening (PLCF) Birgitte Reindel mener dog ikke, at kommunernes egne tilkøbte kommunikationssystemer kan udfylde samme rolle, som SkoleKom har gjort det siden midten af 1990'erne.

SkoleKom lukker - hvad sker der med Materialebasen?

Kommunerne køber nemlig ofte forskellige systemer, og derfor mister man med SkoleKom den eneste platform, hvor lærere over hele landet har kunne kommunikere via de såkaldte konferencer, fortæller hun.

"Rigtig meget af sparringen er flyttet over på Facebook, men dels kan man hurtigt miste overblikket, fordi der er så mange grupper, dels er der nogle, der af princip ikke vil bruge den platform. Alt, hvad man lægger på den platform, tilhører jo i princippet Facebook", siger Birgitte Reindel.

Outlook dæmpede aktiviteten

Aktiviteten på SkoleKom begyndte ifølge Birgitte Reindel at dykke, da mange skoler begyndte at indkøbe e-mail-programmer til medarbejderne.

Tidligere brugte lærerene deres SkoleKom-mail, og når de så alligevel var der, brugte de også konferencerne til at finde inspiration og stille faglige spørgsmål.

Da kommunerne ofte vælger hver sine løsninger, mener hun, at det stadig må være en opgave for staten at stille et landsdækkende forum til rådighed.

"Mail- og mappefunktionen kan sagtens erstattes af andre systemer. Men man kan ikke - endnu - lave landsdækkende konferencer i Aula, og vi kan ikke rigtig få at vide, om det bliver en del af systemet og i så fald hvornår", siger Birgitte Reindel.

"Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at ministeriet ikke sørger for et sted, alle kan mødes - også dem der ikke er på Facebook. Jeg er sikker på, der er masser af god videndeling der går tabt, når halvdelen er Google- og den anden halvdel Microsoft-kommuner", siger Birgitte Reindel.

Nytår er gemmedeadline

Når SkoleKom lukker den 31. december, vil man som lærer ikke længere have adgang til hverken at læse eller skrive SkoleKom-mails.

Det samme gælder indholdet af konferencer, der kan hentes ned som html-side eller som pdf-print.Alle kontakter og mails, man ønsker at gemme, skal være eksporteret ud af systemet, inden nytår.

Se link under artiklen til, hvor du kan få hjælp til at gemme dine ting fra SkoleKom.