Tysk
0   8

Sprogbiografier som redskab i begynderundervisningen i tysk og fransk

Hvordan udnytter man, at eleverne allerede kender til flere forskellige sprog, når de tager hul på at skulle lære tysk eller fransk? Det sætter et nyt projekt fokus på.

Hvilke sprog og kulturer kender jeg? Hvorfor vil jeg lære et sprog? Og hvordan har jeg lært andre sprog?

Det er nogle af de spørgsmål, man som sproglærer kan få eleverne til at tænke over, når man arbejder med sprogbiografi.

Et nyt udviklingsprojekt finansieret af det Nationale center for Fremmedsprog sætter netop fokus på, hvordan tysk- og fransklærere kan arbejde med sprogbiografier som en del af undervisningen i 5. klasse, hvor eleverne første gang støder på de to sprog.

Det er Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskoler, der står for projektet, der startede i november og kører frem til juni næste år.

Artiklen fortsætter under banneret

Projektet kører på fire skoler i Region Hovedstaden, og projektet tager udgangspunkt i, at lærerne skal arbejde med den del af den Europæiske Sprogportfolio, der handler om sprogbiografier. Det fortæller Christina Hellensberg, der står bag projektet sammen med Daniéle Eychenne.

"Lærerne skal selv vælge, hvilke dele af portfolioen de ønsker at arbejde med. Lærerne bestemmer også selv, hvordan de vil arbejde med det, og de har også stor indflydelse på, hvad vi skal fokusere på, når vi er ude for at observere deres undervisning", fortæller hun.

Christina Hellensberg fortæller, at der ikke er behov for, at eleverne kan flere sprog for, at man kan arbejde med sprogbiografier.

"Det handler ikke om, at eleverne kommer fra et andet land. Det kan også være, at de har nogle slægtninge eller en nabo fra et andet land. Det kan også bare handle om, at de har været ude at rejse. Det handler om, at man bruger det som en resurse, at børnene har erfaringer med andre sprog og kulturer, og om hvordan de har erfaringer med at tilegne sig sprog", siger hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
875 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
603 andre er allerede tilmeldt