Ekstra dansktime giver bonus

Farum Kommunes 3.-klasser læser bedre

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan godt betale sig at ofre penge på flere dansktimer til eleverne. Det viser testresultater fra Farum Kommune. Elever, som har haft en ekstra dansktime helt fra børnehaveklassen, læser nemlig væsentligt bedre i 3. klasse, end 3.-klasser før har gjort.

I 1997 bestemte kommunalbestyrelsen i Farum, at børnehaveklasserne skulle have fem dansktimer i stedet for fire. De elever går nu i 3. klasse, og de er klart bedre til at læse, end 3.-klasserne var i 1997.

33 procent af eleverne regnes nu som hurtige og sikre læsere. Det samme tal var i 1997 kun 26 procent.

'Det betyder ikke, at alle nu er perfekte læsere, men det har givet et godt skub fremad. Det er der ingen tvivl om', siger ledende skolepsykolog i Farum Kommune Svend Erik Hedin.

Han understreger, at den store fordel er, at det er elevernes kommende dansklærer, der forestår undervisningen i den ekstra time i børnehaveklassen. Børnene lærer ikke direkte at læse, men har sprogstimulerende undervisning.

'Før i tiden vidste man måske slet ikke, hvem eleverne skulle have i 1. klasse, og det var svært for de kommende lærere at komme ned i børnehaveklassen, fordi de selv havde undervisning. Her kender de hinanden godt. Det har vi været meget glade for, så det får lov at fortsætte', siger Svend Erik Hedin.

Resultaterne bliver brugt pædagogisk. Hvert år, når skolerne får opgørelsen, sætter skolepsykologen, lærerne og skolelederen sig sammen og taler om, hvad man kan gøre.

Forbedringerne ligger da heller ikke kun hos de bedste elever. Antallet af langsomme og usikre læsere lå i 1997 på 23 procent. Det er i dag faldet til 19 procent.

pai