Anmeldelse

I gang med iPad

Lad ikke udseendet skræmme

Et fint bidrag til at arbejde med tablets. Materialet bygger på pædagogiske og didaktiske overvejelser, som ikke går af mode, bare fordi nye apps bliver til gamle apps.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdshæftet "I gang med iPad – et pædagogisk redskab" ligner umiddelbart et af de typiske hæfter fra boghandleren om tekstbehandling, fotografi og lignende, men til forskel fra disse, hvor fokus plejer at ligge på funktionalitet, indeholder dette hæfte, foruden information om selve anvendelsen af iPads og forslag til apps, en række didaktiske og pædagogiske betragtninger, hvilket er det interessante ved dette lidt discountagtigt udseende materiale.

Fakta:

Titel: I gang med iPad

Forfatter: Søren Gundelach

Pris: 138

Sider: 80

Forlag: Dansk Pædagogisk Forum

Hæftet skal fungere som håndbog og inspirere og støtte et pædagogisk arbejde med iPads i dagtilbud. Det skal dels gøre det nemt og sjovt at komme i gang med at anvende iPads, dels kvalificere anvendelsen ved at fjerne bekymringerne for at hive teknologi ind i børnenes leg ved at opstille nogle bud på en fornuftig anvendelse.

Hæftet er inddelt i en lang række små afsnit a et par siders størrelse. Der startes helt fra bunden af forståelsesrammen med, hvad en iPad er, hvordan den oplades og opdateres. Dette kunne måske være sprunget over og give mere plads til det mere interessante, men hvis man virkelig starter helt fra bunden af, så er det måske en hjælp.

I indledningen forklarer bogens forfatter som noget af det første, at en iPad ikke skal ses som noget i sig selv, men at brugen af den og tankerne om formålet med anvendelsen er det centrale. Hæftet hjælper herefter nybegynderen med at forstå og kategorisere de mange forskellige apps, som findes. Læseren sættes ind i, at iPad'en ikke kun er til spil, men i høj grad også understøtter kreativitet, leg og fantasi gennem en række apps, som der gives forslag til.

Hæftet giver en kyndig vejledning i, hvordan man færdes junglen af apps - med begreber som IAP, In App Purchase, sponserede apps med reklamer og rene købeapps. Som yderligere hjælp til at guide og inspirere læseren i materialet findes en række QR-koder, som man kan scanne med en mobiltelefon eller tablet og derefter se en række supplerende videoer, som forfatteren selv har produceret, eller som henviser til for eksempel emu.dk.

De videoer, forfatteren selv har produceret, kunne godt trænge til et løft i form af en skærmoptaget instruktionsvideo, som der faktisk findes apps til, i stedet for de lidt klodsede film af en skærm med tilhørende genspejling og mangel på grafiske støttefunktioner.

Alt i alt virker arbejdshæftet til at være et godt udgangspunkt for anvendelsen af iPads i en pædagogisk praksis og er et lettilgængeligt materiale, som henvender sig til dagtilbuddene og ikke blot føjer sig til den lange række af materialer i skoleregi. Styrken er klart det pædagogiske perspektiv for anvendelsen af iPads, som ikke bliver forældet, selv når de nye apps er blevet til gamle apps.

Powered by Labrador CMS