Undervisnings-assistenter giver bonus

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Teaching assistents, undervisningsassistenter, er blevet almindelige i britiske skoler. Og det har været en succes, konkluderer en systematisk gennemgang af forskningsresultaterne. Undervisningsassistenter, der har fået et vist mål af uddannelse/instruktion, kan have en målbart positiv effekt på yngre børns læring af de basale færdigheder. Såkaldt »følsom« undervisningsassistent-støtte, altså en slags støttepædagogfunktion, kan hjælpe elever med sociale og følelsesmæssige problemer i interaktionen med læreren og kammeraterne, men assistenterne kan ikke fungere i mere terapeutiske opgaver i forhold til disse elever.

Og for skolerne er den helt store fordel, at brugen af undervisningsassistenter som ekstra hænder i undervisningen giver læreren bedre mulighed for praktiske og kreative aktiviteter, ligesom læreren får bedre tid til at koncentrere sig om enkeltelever eller mindre grupper af børn. Tilstedeværelsen af en ekstra voksen i lokalet letter noget af presset på læreren, og det øger lærerens jobtilfredshed at vide med sig selv, at eleverne får mere voksenopmærksomhed end tidligere. EPPI-centrets review konkluderer desuden, at brugen af undervisningsassistenter kan styrke inklusionen af de børn, der har brug for ekstra støtte, og at assistenten også i nogle tilfælde kan virke som en form for formidler mellem forældre og læreren, men at det er afgørende, at man bevarer den nødvendige direkte kontakt mellem forældrene og læreren.

Rapporten peger dog også på, at der er brug for bedre uddannelse og klarere karriereveje for undervisningsassistenterne. Og tilsvarende er det vigtigt, at lærerne løbende efteruddannes i, hvordan de kan samarbejde med assistenterne og få mest muligt ud af støtten. Ikke mindst peger rapporten på, at der skal afsættes tid til, at lærer og assistent kan planlægge deres arbejde.

»The impact of adult support staff on pupils and mainstream schools«, EPPI-Centre report no. 1702T, april 2009, kan findes på webadressen eppi.ioe.ac.uk