Hvordan forholder vi os til det, når vores elever med funktionsnedsættelse skal have dækket deres basale seksuelle behov? Forfatteren tager 'de anderledes' seksualitet alvorligt og det er tiltrængt.
Forlaget Frydenlund har udgivet fagbogen Seksualitet hos unge med funktionsnedsættelse. Den er skrevet af Line
Willestrup Frederichsen og har pædagogisk personale, sosu’ere, assistenter og
studerende som målgruppe.
Annonce:
Line Willestrup Frederichsen er uddannet
folkeskolelærer og cand.mag. i pædagogisk sundhedsfremme. Hun har erfaring fra
sin specialpædagogiske praksis i arbejdet med unge med funktionsnedsættelser. Hun oplever, at personalet,
der gerne vil styrke og fremme minoriteters seksuelle udvikling og
identitetsdannelse, ofte føler sig afmægtige i forhold til opgaven. Det er
baggrunden for hendes arbejde med bogen. Formidling af forskning og viden om seksualitet fylder
utroligt lidt på vores pædagogiske uddannelser, kurser og arbejdspladser,
selvom seksualitet er en vigtig og naturlig del af det at være menneske. Det er
forfatterens håb, at bogen kan være med til at udvikle vores
forståelse og handlemuligheder i forhold til disse aspekter af menneskers liv.
Bogen kommer indledningsvis ind på lovgivningen, og om
hvordan samfundet gennem forskellige tider har anskuet seksualitet. Det drejer
sig blandt andet om homoseksuelle mænd og kvinder, der har kæmpet og stadig kæmper for
at løsrive sig fra den sygeliggørelse og kategorisering, som præger det omgivne
samfunds holdninger. Bogen giver ligeledes et rids af, hvordan mennesker med
funktionsnedsættelser er blevet betragtet gennem tiden.
Seksualiteten er en integreret del af det at være
menneske. For at få et helhedsbillede af menneskets seksualitet,
må den betragtes ud fra et biologisk, psykologisk og socialt perspektiv,
således som psykologen Abraham Maslow efter forfatterens opfattelse gør det i
sin teori formuleret i behovspyramiden. Den grundlæggende idé med behovspyramiden er at vise, at
menneskers behov kan opdeles hierarkisk. Det er i en eller anden udstrækning
nødvendigt at få dækket mere basale behov, før man har overskud og
energi til at prioritere andre. Freud tydeliggjorde at udfoldelsen af ens
seksualitet er en basal drift i mennesket.
I alle kapitler stilles der spørgsmål og lægges op
til refleksioner over det læste. Centrale spørgsmål er: Hvorfor vi betragter
mennesker med funktionsnedsættelse på den måde, vi gør? Hvad er normal seksuel
adfærd, hvad er krænkende eller skadelig seksuel adfærd? Der findes vedrørende det sidstnævnte spørgsmål et
bekymringsbarometer, som kan hjælpe
fagpersoner til at vurdere og reagere på seksuel adfærd hos de unge. Der er beskrevet nogle cases i bogen, der kan anvendes
til belysning af bekymringsbarometeret. De kan diskuteres i et team eller
sammen med de studerende.
Annonce:
Der er også hjælp til seksualvejledning og eksempler
på handlingsplaner. Der findes aktiviteter og sensoriske hjælpemidler, der kan
styrke de unges sanser og kropsfornemmelser.
Bogen italesætter onani hos mænd og kvinder. Der henvises til flere podcasts,
som kan være en hjælp i seksualvejledningen. De belyser emner som
graviditet, prævention og seksuelt betingede sygdomme. Afslutningsvis behandles emner som selvværd og
materiale til seksualvejledning, der kan opfylde de psykologiske behov.
Bogen er vigtig, fordi den tager seksualitet alvorligt
og gør det på en seriøs måde.