Kun én genganger i årets Cepos-top 10 over skolerne

Tænketanken Cepos har offentliggjort sin årlige rangliste over, hvad tænketanken kalder skolernes 'undervisningseffekt'. Kun én skole fra sidste års top 10 ligger i toppen i år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De senere år har Cepos-ranglisten taget udgangspunkt i Undervisningsministeriets beregninger af, hvordan karaktererne ligger i forhold til elevernes sociale baggrund. Men professor i pædagogisk statistik Peter Allerup har tidligere sagt til folkeskolen.dk, at beregningerne slet ikke er præcise nok til faktisk at bedømme, om nogle skoler er bedre end andre til at løfte eleverne fagligt:

"Det forventede karaktergennemsnit kan ikke bruges til noget, for der er slet ikke taget højde for nok, når man regner det ud. Det gør for eksempel en forskel, om man har søskende, om familien har bil og sommerhus og mange flere baggrundsvariable, når man skal se på, hvilke forudsætninger de har for at klare sig godt i skolen med den socioøkonomiske baggrund, de har", sagde han.

Skolerne hopper da også op og ned ad listen fra år til år. sidste år var der en enkelt folkeskole med på den delte førsteplads, mens man i år skal ned på tredjepladsen for at finde den første folkeskole, Dybkærskolen i Silkeborg. Kun én skole går igen i top 10 fra 2017-listen til 2018-listen, nemlig Herlev Privatskole. 

På en delt førsteplads ligger i år de private skoler Dyhrs Skole i Slagelse og Interskolen i Aarhus. Det er især efterskoler, der præger den nederste del af ranglisten.

Powered by Labrador CMS