Inklusion koster pladser på rangliste

Eleverne på Skærbæk Kommuneskole må høre for, at de går på en taberskole. Skolelederen forklarer skolens bundplacering på undervisningsministerens rangliste over karakterer med, at den bevidst sender sine specialelever til afgangsprøve.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder Anne-Lise Nissen fra Skærbæk Kommuneskole i Tønder Kommune er ikke i tvivl om, at det har en afgørende indflydelse på skolens placering, at den arbejder målrettet på at få sine elever fra specialundervisningen til at gå til afgangsprøve.

"Som jeg ser det, er det årsagen til vores placering. Vi har pænt mange specialelever til prøve, og det har voldsomme konsekvenser, hvis det betyder, at man bliver udråbt til så dårlig en skole, som vi er blevet", siger Anne-Lise Nissen.

Specialeleverne fylder forholdsvis meget

Den socialt korrigerede rangliste bygger på afgangskaraktererne fra 2010. Her havde Skærbæk Kommuneskole en lille årgang på cirka 40 elever i 9. klasse, men med både specialklasser og en specialklasserække var der ikke færre specialelever end sædvanligt. De seks elever, der var til afgangsprøve, kom dermed til at fylde forholdsvis meget i det samlede billede.

Ranglisten er udarbejdet af den statslige styrelse Uni-C, og Tønder Kommune har på en forespørgsel fået at vide, at specialeleverne tæller med. Det bekræftes af et baggrundsnotat på ministeriets hjemmeside. Her står om datagrundlaget, at elever i såvel normalklasser som specialklasser inkluderes i ranglisten

Eleverne må høre for den dårlige placering

Skoleleder Anne-Lise Nissen har endnu ikke mødt reaktioner fra forældre, men hun forventer at skulle svare på spørgsmål om skolens placering på forældremøder. Men ugeavisen Skærbæk Avis går hårdt til skolen.

Avisen skriver, at havde det været et sportshold, der var kommet ud med så dårligt et resultat, så havde man nok kigget på ledelsen. Til gengæld glæder den sig over det flotte resultat, som den private Skærbæk Realskole præsterer.

Eleverne fra de to naboskoler går til fodbold sammen, og her må eleverne fra Skærbæk Kommuneskole høre for, at de går på en taberskole.

"De bliver ikke ligefrem drillet, men de bliver præsenteret for det udsagn, at de går på en taberskole. Vi har heldigvis et godt samarbejde med realskolen, og jeg ved, at den gør, hvad den kan for at stoppe det", siger Anne-Lise Nissen.

Skolen i Skærbæk holder fast

Anne-Lise Nissen vil ikke gøre sig klog på, hvordan andre skoler reagerer. Men hun har ikke selv tænkt sig at holde op med at sende elever fra specialundervisningen til afgangsprøve.

"Vi er netop blevet sammenlagt af tre skoler, og vores nye skolebestyrelse er enig om, at det er en værdi hos os, at eleverne går til prøve. Selvfølgelig er der elever med så store vanskeligheder, at det ikke giver mening, at de går til prøve, men vi skal møde de svage elever med forventninger, og vi forventer, at de går til prøve", siger skolelederen og peger på, at forskning viser, at elever, der går til prøve, klarer sig bedre fremadrettet.

"Så det giver vi ikke køb på. Heller ikke selv om ministeriet sammenligner æbler og gulerødder. Man kan spørge sig selv, om man så skal sende eleverne til prøve eller ej, men jeg håber aldrig, at jeg kommer i tvivl om svaret, for vi skal have flest muligt videre i livet", fastslår Anne-Lise Nissen.

I 5.500 tilfælde blev en elev fritaget for afgangsprøver

Afgangsprøverne er som udgangspunkt obligatoriske, men skolelederen kan fritage elever fra at gå op i et givent fag, hvis skolen vurderer, at det ikke giver mening. I 2009 viste en undersøgelse fra Center for Ligebehandling af Handicappede, at 74 procent af eleverne i 9. eller 10. klasse i specialskoler eller -klasser ikke havde gennemført nogen afgangsprøve. 22 procent gik til prøve i nogle fag, og kun fire procent gennemførte en fuld afgangsprøve.

I 2010 blev der aflagt knap 760.000 prøver i 9. klasse. I cirka 5.500 tilfælde fritog skolelederen en elev fra at aflægge en obligatorisk afgangsprøve.

Opdateret 24.8 klokken 15.24