Dansk cykelhistorie starter i Vejle og trækker tråde helt til Kina.

Tour de France kommer til Danmark: Tag dine elever med på cykeltur i historien

Til sommer kommer verdens største cykelløb til Danmark. I den anledning udgiver HistorieLab et kildemateriale, som bruger cyklen som indgang til alt fra elitesport til kønsroller i historieundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

På cykel kan man hurtigt komme langt omkring, som Povl Kjøller synger i kultsangen 'Jeg er så glad for min cykel', og det samme gælder, hvis man som historielærer gør jernhesten til emne i sin undervisning.

Det påpeger lektor og ph.d. Rikke Alberg Peters fra HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling, der sammen med kollegaen Jens Aage Poulsen netop har udgivet en kildesamling om Danmark som cykelnation til brug i udskolingen.

”Cyklen er en fantastisk og for eleverne velkendt indgang til at tage rigtig mange emner op i undervisningen. Med kildesamlingen har vi forsøgt at lave et fleksibelt, didaktiseret læremiddel, hvor vi kigger på cykling bredt og kommer rundt om både cykling som elitesport og cyklens rolle i Danmarks kulturhistorie”, siger hun.

Anledningen til udgivelsen af kildematerialet er, at verdens største cykelløb, Tour de France, til sommer starter i Danmark. Og det endda med danske Jonas Vingegaard, som sidste år blev nummer to, som en af favoritterne.

Men cykling som elitesport er kun én af dimensionerne i kildematerialet. For cyklen har formet dansk historie og kultur på mange parametre, understreger Rikke Alberg Peters.

”Danmark var hurtig til at tage cyklen til sig, og den blev allerede tidligt i det 20. århundrede et populært transportmiddel. Allerede i 1920 blev den sat i masseproduktion herhjemme, og det er meget tidligt på verdensplan”, siger hun.

Cykling som køns- og storpolitik

Men det var ikke alle, der var lige begejstret for det nye teknologiske vidunder. Særligt var der en heftig debat i dagspressen, om det var sømmeligt og måske endda skadeligt for kvinder at cykle.

”Og den debat er stadig aktuel i dag, hvor mange flygtninge og indvandrere kommer til Danmark uden at kunne cykle. Blandt andet af frygt for, at kvindens mødom kan tage skade”, siger Rikke Alberg Peters.

Også når man kigger på cyklens teknologiske udvikling og udbredelse i samfundet, er der tråde at trække fra for- til nutid.

”Det er på sin vis imponerende, at den blev så populær, når de første cykler var så ubehagelige at køre på. Det hænger sammen med, at den gav den brede befolkning, der ikke havde råd til en bil, adgang til et transportmiddel, som udvidede deres mobilitet markant. På den måde har cyklens historie en interessant frihedsdimension”, siger Rikke Alberg Peters og tilføjer:

”Men det er også interessant at holde op imod i dag, hvor cyklen også er blevet et statussymbol i den øvre middelklasse, som rask væk betaler 40.000 kroner for en topteknologisk racercykel eller mountainbike. Og hvor vi nok igen kommer til at se cyklen vinde større udbredelse som transportmiddel på grund af stigende benzinpriser som følge af sanktionerne mod Rusland”.

Tour de France kommer til Vejle

Cykelsporten som elitesport fylder en del i kildematerialet. Det skyldes dels Tour de France-starten i Danmark, men også at der generelt mangler kilder til at beskæftige sig med sportshistorie i udskolingen, påpeger Rikke Alberg Peters.

Desuden er der en lokalhistorisk vinkel, da cykelløbets tredje etape starter i Vejle og bringer feltet gennem Jelling, hvor HistorieLab har til huse. Og netop Vejle har en særlig rolle i dansk cykelhistorie, påpeger Rikke Alberg Peters.

Vejle Cykleklub blev grundlagt i 1897, byen var hjemsted for et af Danmarks allerførste cykelløb, og områdets kuperede terræn har siden ofte spillet en væsentlig rolle i de danske mesterskaber.

Men kildesamlingen afspejler, at den danske cykelhistorie i dag er global. Cykelkulturen i Danmark – og særligt København – er ofte genstand for interesse i udenlandske medier. Den karakteristiske ladcykel fra Christiania Bikes er blevet en vigtig eksportvare.

Flemming Quist Møller kunne inden sin død den 31. januar i år se sin bog Cykelmyggen Egon blive oversat til alverdens sprog og blive sat op som teaterstykke i Kina.

Og det værk er bare ét eksempel på cyklens indflydelse på dansk populærkultur, som kildesamlingen også kommer forbi. Andre tæller Povl Kjøllers populære børnesang og Jørgen Leths film og digte om cykelsporten.

”Så cyklen er indgang til en masse elementer: Kulturhistorie fra 1800-tallet til i dag. Friluftsliv. Kønsroller. Frihed og æstetik. Elitesport. Og en bred folkelig cykeltradition, som lever i bedste velgående i dag”, siger Rikke Alberg Peters.

På en cykel kommer man hurtigt vidt omkring.