Folkeskolens leder:

Råstof under overvejelse

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Ord i Mund og Skrift i Bog

Skal vor ungdom lære . . .'

Sådan hedder det i Grundtvigs sang 'Morgen-Hanen' fra 1833. På kanten af det nye århundrede kunne en revideret version blive til noget i retning af:

'Ord i mund og skrift på skærm

er vor ungdoms læring'.

Nej, vel? Det lyder forkert.

'Vor ungdom'! Den går ikke i dag.

Men 'ord i mund'! Se nu for eksempel regeringens digitale ordfremstød.

Af rapporten 'Det digitale Danmark', som udkom i forrige uge, fremgår det, at der ingen ende er på, hvad vor ungdom skal lære. Det kan ikke gå hurtigt nok, hvis puslingelandet skal klare sig i konkurrencen i det, der for tiden kaldes informations-, videns- eller netværkssamfundet.

Det lød som digitalt ud af forskningsministerens harddisk:

'Handlekraft og tempo er vigtige egenskaber', sagde Birte Weiss, da hun i sidste uge bandt en milliard kroner i halen på 37 IT-initiativer. Med ministerens ord er de 'et første, hurtigt skridt ind i netværkssamfundet'.

Tænk sig, tusind millioner kroner for det første skridt. Det er sandelig godt gået!

Ord i øre og tal på skærm . . . bip-bip, siger den digitale lommeregner overhovedet ikke. Tavst fortæller den, at det er 200 kroner per indbygger.

'Handlekraft og tempo er vigtige egenskaber'.

Ind under jul, hvor er det trist . . .

'Uddannelse og udvikling af kompetence er samfundets gær. Videnssamfundet stiller særlige krav til alle om at være parate til forandringer og til at gå nye veje. Derfor skal vi vide, hvad der skal til, for at folkeskolen bliver for alle børn, at alle unge får en kompetencegivende uddannelse, at alle voksne får muligheder for at opkvalificere deres kompetencer', skriver økonomiminister Marianne Jelved i sin nye bog, 'Alt har sin pris'.

Og hvad er så prisen. Hvor mange af de 200 kroner har regeringen afsat til folkeskolens digitale tigerspring?

Tjahhh . . .!

Efter de 37 handlekraftige og tempofyldte punkter kan man på Forskningsministeriets hjemmeside finde et afsnit om 'yderligere forslag', som 'er under overvejelse'.

'For at sikre det bedst mulige udgangspunkt for grundskolernes integration af Internet i undervisningen gennemføres der en analyse af status og planer for højhastigheds-Internetadgang for eleverne i grundskolerne og på ungdomsuddannelserne. På baggrund af resultatet af analysen kan det overvejes at inddrage emnet i forbindelse med forhandlingerne om den kommende kommuneaftale . . .', står der.

Til Folkeskolen lyder kommentaren fra den ansvarlige minister:

'De nævnte initiativer indgår som råstof, men det er ikke sikkert, de kommer med senere'.

Men ordene globalisering og digitalisering kender de.

Ord i mund, og . . .?-th

Læs side 13

De nævnte initiativer indgår som råstof, men det er ikke sikkert, de kommer med senere