Virksomheden ser det som sin pligt

Kursus i grøn kemi skal gøre lærerne bedre til at vække elevernes interesse for naturfag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når Haldor Topsøe A/S inviterer lærere på efteruddannelse, er det for at inspirere flere unge til at studere de naturvidenskabelige fag. Firmaet ønsker at få fat på folkeskolelærerne og klæde dem godt på til deres undervisning.

»Det er vores strategi for at inspirere flere unge til at læse naturfag. Vi føler en samfundspligt på området. Vi kan jo godt mærke, at der er mangel på studerende og på kvalificerede ansøgere til stillingerne«, fortæller Kim Johannsen, der er forskningskemiker på Haldor Topsøe og én af folkene bag lærerkurserne.

»Tidligere havde vi gymnasieelever på besøg, men kimen til interessen for naturvidenskab lægges i folkeskolen. Vi har bare ikke resurser til klassebesøg, og der vil nok heller ikke være mere end et par stykker i hver klasse, der er rigtigt interesserede. Derfor har vi valgt at tage fat i lærerne«.

I alt var der 160 lærere, der meldte sig til kurset. Denne gang er der over 50 med, og kurset gentages senere.

Oprindeligt er det direktør Haldor Topsøes egen idé, og virksomheden tog for nogle år siden kontakt til Undervisningsministeriet for at få dem med, men da der ikke skete mere derfra, og da firmaet havde fået en god kontakt til Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, var det oplagt bare at gå i gang. Derfor er det nu den faglige forening, der står for tilmeldingen. Medlemmer får kurset gratis, og skolen skal så sørge for vikar og transportudgifter til kurset.

Det er arrangeret i et samarbejde mellem Haldor Topsøe og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og foregår over to dage - en teoretisk dag på virksomheden og en praktisk dag i DTU's laboratorier. På DTU er det professor Claus Hviid Christensen, der står for kurset sammen med en gruppe ph.d.-studerende.

Det er den eneste type efteruddannelseskursus for en bestemt faggruppe, som Haldor Topsøe er involveret i.

»Det er sjovt at stå for kurset. Det koster tid og penge, men vi mener bestemt, at det er indsatsen værd. Selvfølgelig får virksomheden også reklame på det, men vi mener altså, at det er vores pligt. Danmark har ikke andre råstoffer, så viden er vores råstof«, fremhæver Kim Johannsen.

»De lærere, der kommer, er meget interesserede og stiller masser af spørgsmål. Det giver nogle spændende diskussioner. Det er nanoteknologi og grøn kemi, der trækker. Vi diskuterer energiforsyning i fremtiden, alternative brændstoffer, udstyr til fabriksanlæg, og hvordan man fjerner forskellige stoffer i miljøet«.

Nyttige link

Kursusdeltagerne udarbejdede PowerPoints om nanostrukurer, solceller, brintpiller, biodiesel og computermodellering. De kan ses på www.fysik-kemi.ffw.dk/storkbh

Læs mere om Haldor Topsøe A/S på www.topsoe.com

Danmarks Tekniske Universitet har udgivet bogen »Kemiske Horisonter« til gymnasiet. Læs bogen på www.kemi.dtu.dk

På kurset anbefalede flere hjemmesiden www.howstuffworks.com til undervisningen eller forberedelsen. Her kan man for eksempel læse, hvordan et olieraffinaderi er indrettet, eller hvordan et batteri fungerer.