Kreativitet ind i alle fag

De Konservative mener ikke, at de obligatoriske test dæmper kreativiteten

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen har spurgt ordførerne fra regeringspartierne og regeringens støtteparti om deres syn på kreativitet i folkeskolen.

I dette nummer svarer Carina Christensen fra De Konservative. Svarene fra Venstre og Dansk Folkeparti kan læses i de to forrige numre eller på folkeskolen.dk

Hvad gør De Konservative for at få kreativiteten til at blomstre i folkeskolen?

»Jeg er ikke sikker på, at vi gør nok. Derfor er jeg glad for, at regeringen blandt andet har oprettet Selvstændighedsfonden, der skal se på innovation i uddannelsessystemet generelt. Det holder vi en høring om. Innovation er et mantraord, og vi skal drøfte, hvad innovation egentlig er, hvad det er i folkeskolen og i det øvrige uddannelsessystem. Kreativitet tænkes traditionelt som mere billedkunst og musik, og måske er natur/teknik ved at komme med også, hvor man tænker nyt og får nye ideer. Men vi skal drøfte, om vi gør nok, og om vi kan gøre mere«.

Hvad betyder test i forhold til kreativitet? Kan test virke dæmpende på kreativiteten?

»Nej, jeg synes ikke, test dæmper kreativiteten. Det er der mange, der gerne vil sige, men det skal altså ses i proportion. Det er en halv time hvert andet år, man skal deltage i en test, så det kan umuligt kvæle kreativiteten i dagligdagen. Hvis det gør dét, så er der noget helt andet galt, så er vi simpelt hen ikke gode nok«.

Tidligere formand for Det musiske Udvalg, Ole Albæk, mener, at lærerne i dag er bange for at blive klandret for ikke at være faglige nok, og dét går ud over det musiske element - det legende. Hvad er din kommentar til det?

»Det er ærgerligt, hvis det er tilfældet. Den legende tilgang til læring er vigtig, og fordi vi siger, at man skal være dygtig fagligt, siger vi jo ikke samtidig, at man skal lære på en bestemt måde. Der findes mange læringsmetoder, og kreativitet skal indgå i alle fag, det er ikke forbeholdt nogle bestemte fag«.

pai@dlf.org og hl@dlf.org