Gør en godskole bedre

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Vi har i dag en god folkeskole'. Denne melding kommer fra Folkeskoleelevernes Landsorganisation, FLO, der har skrevet et debatoplæg om folkeskolen. Oplægget beskæftiger sig med udvikling af skolen, undervisningen, demokratiet i skolen og undervisningsmiljøet. FLO opfordrer til en dialog om, hvordan skolen kan blive endnu bedre.

'FLO vil arbejde for, at hovedparten af de ressourcer, der nu spildes på forsøg, i stedet bruges på en mere konkret forbedring af folkeskolen. At man når at evaluere og konkludere på de forsøg, som allerede er sat i gang', står der i oplægget. Desuden skal lærerne informeres mere om begrebet undervisningsdifferentiering, ligesom skolerne bør tænke mere på fordelene og mulighederne i en modulundervisning.

FLO ønsker udvidet idræt som valgfag fra 8. klasse, tidligere undervisning i samfundsfag, og at de boglige fag i højere grad inddrager kreative undervisnings- og arbejdsmetoder. FLO ønsker også opprioritering af det sociale aspekt i skolen og en mobbelov.

Debatoplægget kan læses på www.flo.dk