En spådom

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faresignalerne er mange. Et par af de seneste:

- Danske børns hasemuskler og akillessener er ofte forkortede. Det er de hos omkring en tredjedel af småbørnene, hos henholdsvis det dobbelte i skolestartalderen og hos endnu flere store børn (Reimer og Brodersen, Ugeskrift for Læger, flere artikler fra begyndelsen af 90'erne).

- I Malmø har man sammenlignet børn, som har gået i skovbørnehave, med børn, som har gået i almindelig børnehave. Skovbørnene scorer højere, blandt andet på koncentrationsevne.

Dernæst et pluk fra en gammel analyse, hvor den kendte amerikanske forsker Urie Bronfenbrenner analyserer institutionaliseringens virkninger og når frem til, at børn kan blive mere egoistiske af at være institutionaliseret. (Samme erfaring kommer til udtryk i det gamle udtryk, at have 'pensionatsarme').

Sådanne resultater bliver ofte overset, fordi de strider imod vores 'konventionelle visdom', der siger os, at børn udvikler sig og lærer af at gå i skole eller daginstitution. Men de bør frem i lyset i dag, hvor vi står over for endnu en kraftig udvidelse af institutionaliseringen - der jo i forvejen er tredoblet siden 60'erne.

Det ser ud til, at læsedebatten bliver den udløsende faktor. 'Logikken' er: Vore børn læser dårligt - ergo bliver de undervist for lidt. Holberg ville have nydt den.

At børnene sidder mere og mere ned og køres mere og mere rundt, bliver fede og dumme på krop og i hovede, leger mindre og mindre i fri dressur og derfor bliver socialt inkompetente, har næsten ingen plads i debatten, og forbindelsen mellem krop og læsning er stort set uerkendt.

Derfor vil Folketinget - når Uffe Ellemann Jensen bliver statsminister og Bertel Haarder undervisningsminister - vedtage, at alle børn skal gå i børnehaveklasse, og at der skal undervises 'rigtigt' i børnehaveklasserne.

Der må derefter oprettes forberedelsesklasser til børnehaveklasserne og så videre.

Ny forskning vil derefter vise, at børnene ikke er blevet bedre til at læse, og at deres akillessener er blevet endnu kortere, samt at de har fået endnu sværere ved at koncentrere sig.

Og det går rundt og rundt og rundt . . .

Erik Sigsgaard er lærer ved Højvangsseminariet.