Rum til fagligt arbejde

Lærernes fagforening i Tuzla skal nu bygges op efter krigen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne i Tuzla har et problem: De sidste tre måneder har de ikke fået løn, og før da kom lønnen kun yderst uregelmæssigt og sparsomt.

Deres fagforening har også et problem. For hvordan opkræver man medlemsbidrag fra medlemmer, som ikke får løn? Derfor ved formanden for Tuzlas lærerforening, Murveta Stevic, heller ikke, hvor mange medlemmer hun egentlig har.

Derfor skal lærerforeningen nu til at bygges op fra bunden. Uden en god organisation kan de ikke sikre sig, at deres arbejde vil blive betalt. De kan heller ikke skaffe sig tilpas indflydelse, så de kan få lov til fortsat at undervise på det multietniske grundlag, som har været deres vartegn under hele krigen. For eksempel er Murveta selv muslim, men gift med en serber. Og to af hendes nærmeste kolleger og personlige venner er henholdsvis serber og kroat.

Det multietniske sammenhold i Tuzla stikker nationalisterne i kantonregeringen (se box) i øjnene, og derfor kræver det en stærk fagforening, hvis ikke lærerne skal blive splittet.

Ordentlige rammer

Rammen om det faglige arbejde skal være et kontor, der kan huse lærernes faglige aktiviteter. Men blot det at skaffe et lokale, er et problem i sig selv.

Faktisk havde lærerne skaffet et lokale i sommer, men så fik de at vide, at det skulle bruges til at huse familier af dræbte militærfolk.

I starten af september havde de netop fundet to andre lokaler, som de håber, de får lov at beholde. Men helt sikre er de ikke. For Tuzlas befolkning er under krigen vokset med knap 26 procent på grund af flygtninge, der er strømmet til byen.

Faktisk anser Murveta Stevic det at skaffe et lokale for det største problem. Men måske er det også, fordi den danske hjælpeorganisation 'Støt Tuzlas Skoler' har lovet at hjælpe så godt som muligt med at skaffe inventaret. Og så fordi Education International netop har været på besøg i byen for at finde ud af, hvordan blandt andet 70.000 kroner fra DLF kan blive brugt til at støtte byens lærere. Og etableringen af et kontor lader til at være et værdigt formål.

Samarbejde

Ud over at styrke den lokale lærerforening er det Murveta Stevics tanke, at kontoret skal være det kraftcenter, som gør lærerforeningen i stand til at styrke samarbejdet med lærerne i andre kommuner, så foreningerne i hele kantonen kan stå stærkt over for kanton-regeringen. Og på længere sigt er det hendes mål at styrke samarbejdet i hele den bosniske føderation på tværs af de etniske skel, som kantongrænserne også er et udtryk for.

Som eksempel på, hvor vigtigt det mellemkommunale arbejde er, fortæller Murveta Stevic om to strejker, som lærerne i Tuzla gennemførte i foråret, fordi de ikke fik løn. Den første strejke, som blev holdt i marts måned, fandt udelukkende sted i Tuzla. Men på grund af deres manifestation fik de kontakt til lærere i andre kommuner i kantonen, og det gik op for dem, at de i Tuzla ikke var de eneste, som ikke fik løn. Derefter gik lærerne sammen og holdt en storstrejke i juni måned.

- Vi vidste ikke, at de havde de samme problemer som os. Så nu, efter strejkerne, har de andre lærerforeninger i kantonen sluttet sig til os, siger Murveta Stevic.

Et af deres fælles mål er blandt andet at få en repræsentant i regeringen, som kun tager sig af spørgsmål vedrørende folkeskolerne. På den måde vil deres interesser bedre blive varetaget, mener hun.

Mette