Studerende føler sig som gidsler

Kaos om tid og løn til de lærere, der har studerende i praktik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende, der skal i praktik i år, føler sig som gidsler i en kamp mellem Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening. To måneder inde i skoleåret er aflønningen af praktiklærerne stadig ikke på plads.

'Vi er helt enige i DLF's politik om samspillet mellem vores verden og jeres verden', sagde Henning Busted fra Lærerstuderendes Landskreds. 'At I ønsker en saglig, fremadrettet vejledning i et samspil mellem uddannelsen på seminariet og praktikken i folkeskolen, kom senest til udtryk, da I endda mente, at praktikken i folkeskolen var så vigtig, at den ikke kan finde sted i udlandet, Grønland eller Færøerne. Men det er uacceptabelt, at DLF ikke har levet op til intentionerne i den aftale, I har indgået om praktiklærernes løn- og arbejdsvilkår'.

Også næstformand i Århus Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, udtrykte utilfredshed med den nye rammeaftale, som blev underskrevet lige op til sommerferien.

'Det er jo meningen, at vi nu skal ind i en drøftelse mellem seminarium, kommune og kreds, og her har der vist sig en hel del problemer i forhold til arbejdstidsaftalen. Problemet er, at man som lærer ikke længere kan stille sin forberedelsestid til rådighed, når man i samarbejde med praktikanterne skal planlægge undervisningen. For nu hedder det individuel tid, og den kan ikke bruges sammen med andre'.

'Da aftalen blev indgået, var det allerede for sent at benytte sig af den indbyggede tilbagefaldsregel, fordi den kræver, at praktikarbejdet indregnes i lærernes samlede arbejdstid. Så bliver det selvfølgelig bare overtid, men hvem skal betale for det? Skolen? Nej, vel . . . Det er det samme problem for alle seminariekredse. Det er min fornemmelse, at DLF ikke helt har været klar over konsekvenserne', sagde Gordon Ørskov og efterlyste en mere central aftale, eller i hvert fald at DLF centralt påtager sig en større rolle i arbejdet med at indgå lokalaftaler i henhold til rammeaftalen.

Løsning på vej

'Jeg er i princippet fuldstændig enig i, at det her er den ypperste form for decentraliseringsvanvid', svarede formanden for fagligt udvalg Jon Kowalczyk.

'Altså, praktikaftalen i sig selv er rigtig flot - problemet er, at den ikke bliver fulgt. Seminarierne har ikke udarbejdet en beskrivelse af, hvad de vil med praktikken, og det er det, hele aftalen bygger på, at de skal. Det er på kanten af aftalebrud, at vi nu sidder og diskuterer tilbagefaldsreglen. Men nu er vi så langt inde i det her skoleår, at løbet er kørt. Derfor er der også bestræbelser i gang på at lave en løsning centralt for dette skoleår, og de simrer i Undervisningsministeriet lige nu. Vi ønsker ikke at tage de lærerstuderende som gidsler, men det må vel være rimeligt, at vilkårene for at udføre et stykke arbejde følger de indgåede aftaler. Det er svært at betale husleje med velvilje alene'.

KL: Vi har alle et medansvar

De sonderinger, der er i gang med henblik på en central løsning, finder sted mellem Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet - de tre parter, som har udarbejdet rammeaftalen. Forhandlingerne fandt sted i løbet af foråret, og seminarierne sad ikke med ved bordet, men blev holdt orienteret om, at en helt ny aftale var på vej. Men mange af dem meddelte ikke inden 1. april kommunerne, hvor mange praktiklærertimer de ville få brug for, og derfor står man nu i en situation, hvor tiden ikke er indregnet i lærernes årsplan:

'Vi fik ikke officiel besked, og vi kan ikke agere på baggrund af rygter', siger formanden for seminarierektorerne Per Frimer-Larsen til Folkeskolen.

I Kommunernes Landsforening siger direktør Niels Berthelsen: 'Man må nok lægge en vis bebrejdelse på den hovedpart af seminarierne, som ikke har overholdt 1. april-fristen, men nok også en del på os tre aftaleparter. Vi har alle et medansvar for, at aftalen ikke var på plads i god tid'.