Hed debat om skolestart

DLF ser gerne børnehaveklasseledere i de team, der varetager undervisningen i skolestarten

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En lang og til tider ophedet debat om foreningens skolestartspolitik resulterede i en kongresvedtagelse fremsat af Århus Lærerforening. Hovedstyrelsens forslag til kongresvedtagelse blev - med visse ændringer - omformet til resolution.

Den første sætning i hovedstyrelsens forslag til kongresvedtagelse lød: 'På baggrund af de anbefalinger til initiativer, der er givet fra Fokusgruppe 5, præciserer Danmarks Lærerforening, at læreruddannelsen er afgørende og bærende for at sikre den faglige progression i hele skoleforløbet - også i skolestarten'.

Formuleringen blev ændret til: 'Idet kongressen konstaterer, at anbefalingerne til initiativer fra Fokusgruppe 5 opfattes som værende i strid med foreningens politik, præciserer Danmarks Lærerforening, at læreruddannelsen er afgørende og bærende for at sikre den faglige progression i hele skoleforløbet - også i skolestarten'.

Formand Anni Herfort sagde, at hun ville sende resolutionen til undervisningsministeren og 'vedlægge vores skolestartspolitik, 'Kvalitet i skolestarten''.

I sin fremlæggelse af hovedstyrelsens forslag sagde hun endvidere, at 'et gennemgående kritikpunkt i den unuancerede debat, der har været om skolestarten, har været, 'at lærerne ville have skolen for sig selv''.

'Vi har derfor igen og igen forklaret, at det, vi først og fremmest ønsker, er, at alle børn får en tryg og udfordrende skolestart', tilføjede Anni Herfort.

'Vi pointerer igen og igen, at pædagoguddannede i skolestarten ikke er noget nyt. Vi har med stor fornøjelse haft børnehaveklasseledere i skolen i mange år - og i forbindelse med en udvidelse af skoledagen ser vi dem gerne i de team, der varetager undervisningen i hele skolestarten'.

11 interessenter

Flere af de delegerede var usikre på, hvilken status de såkaldte 'Anbefalinger' fra F2000's Fokusgruppe 5 har. Den fulde titel lyder: 'Anbefalinger til initiativer, der kan følge op på erfaringer fra forsøg med udvikling af skolestarten med udgangspunkt i erfaringer fra arbejdet med fokuspunkt 5: En god start - det fælles grundlag'.

Nogle mente, 'Anbefalingerne' kunne blive forstået som DLF's politik på skolestartsområdet, blandt andet med henvisning til en optimistisk omtale af 'Anbefalingerne' i Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, BUPL's blad 'Børn og Unge'.

Men nej, sagde hovedstyrelsesmedlem Anders Balle. Han læste slutningen på artiklen op:

'Lærerforeningens pædagogvenlighed er dog ikke betingelsesløs. Den grundmurede opfattelse i DLF-hovedkvarteret på Vandkunsten i København er, at pædagoger, der underviser i indskolingen, skal være børnehaveklasseledere. Det betyder, at ansættelsen sker på læreroverenskomsten, og at de pågældende skal være medlemmer af Danmarks Lærerforening'.

'Så BUPL er ikke i tvivl. Jeg er heller ikke i tvivl', fastslog Anders Balle.

'Anbefalingerne', der er stilet til undervisningsministeren, er sammenskrevet af 11 forskellige interessenter. Det er foruden DLF, Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet sådanne som Socialministeriet, Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL).

'Det er 11 interessenter, der sammen har udarbejdet anbefalingerne, og de kan læses forskelligt. Nogle har valgt at se dem som et faresignal, men det vigtige er, at vi lægger vores tolkning ind i den efterfølgende strategi', sagde Anni Herfort.

Plads til to rum

Ud over resolutionsforslaget stemte kongressen for et kongresforslag, der fastslår, at 'der skal sikres en klar indholdsmæssig skelnen mellem undervisningstid og fritid i barnets hverdag'. Og: 'Undervisningen i skolestarten (0.-2. klasse) varetages i et samarbejde mellem lærere og børnehaveklasseledere. Det tilstræbes, at der på hvert spor er lærere og 1-2 børnehaveklasseledere'.

Gordon Ørskov Madsen fra Århus begrundede blandt andet forslaget med, at der skal være plads til to rum i børnenes liv, skole og fritid; det er to forskellige kulturer, der skal 'skabes forbindelse mellem, ikke enshed'.

'Der findes også faggrænser. Man sætter heller ikke en slagter til kirurgiske indgreb, selv om han kan skære med en kniv', sagde Gordon Ørskov.

Anne Gitte Rasmussen, Lyngby-Taarbæk, stillede 'på vegne af AKA' forslag om en kongresvedtagelse, der blandt andet tager afstand fra 'den foreslåede justering af grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere og pædagoger'.

Men hun trak sit forslag, da hovedstyrelsesresolutionen og Århus-vedtagelsen faldt på plads.

Lone Helby Sinnbeck fra Odense Lærerforening fastholdt derimod sit forslag om, at 'Danmarks Lærerforening skal arbejde for, at undervisningen i børnehaveklassen varetages af børnehaveklasseledere, og at undervisningen på de følgende klassetrin varetages af læreruddannede'.

Forslaget blev stemt ned.Resolution

Faglig progression

Idet kongressen konstaterer, at anbefalingerne til initiativer fra Fokusgruppe 5 opfattes som værende i strid med foreningens politik, præciserer Danmarks Lærerforening, at læreruddannelsen er afgørende og bærende for at sikre den faglige progression i hele skoleforløbet - også i skolestarten. Lærere og skolestartspædagoger/børnehaveklasseledere kan i skolestarten danne team, der skaber grundlaget for undervisningen.

Vedtagelse

Undervisningstid og fritid

Der skal sikres en klar indholdsmæssig skelnen mellem undervisningstid og fritid i barnets hverdag. Ligeledes skal der være en passende fordeling mellem de to dele af hverdagen.

Læreruddannelsen er sammen med relevant efter- og videreuddannelse en af forudsætningerne for skolens kvalitet og udvikling. Undervisningen i skolestarten (0.-2. klasse) varetages i et samarbejde mellem lærere og børnehaveklasseledere. Det tilstræbes, at der på hvert spor er lærere og en-to børnehaveklasseledere. Kontinuiteten i skolestarten skal sikres ved, at dette team er gennemgående personer i alle tre indskolingsår.

Børnehaveklasselederne har hovedparten af deres undervisning i børnehaveklassen.

Der skal etableres et videreuddannelsesforløb målrettet mod børnehaveklasselederens opgaver i skolestarten, så der udvikles kompetence til at indgå i et samarbejde om undervisningen. Uddannelsen skal tilbydes alle nyansatte børnehaveklasseledere.