Kvalitetsredskaber til folkeskolen

Vi skal blive bedre til at forklare skolens hensigter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De seneste års store ændringer af folkeskolens indhold og rammer har skabt et behov for overblik og sammenhæng. Den enkelte skole har brug for at vide og kunne forklare, hvad den skal og vil - og om den når de fastsatte mål.

Skolen bliver ikke alene bedømt af lærerne selv, men også af elever, forældre og mange andre, og efter min opfattelse har skolen i al for høj grad måttet lægge ryg til en ensidig kritik fra pressens side. Jeg har ikke noget imod kritik, men det, vi har oplevet i den seneste tid, har været enkeltsager. Der ses i pressen som regel bort fra, at det meste af det arbejde, som foregår i skolen, er godt og solidt arbejde, vi alle kan være bekendt. Det er mit håb, at det arbejde, vi nu sætter i gang, kan være med til at give et mere rimeligt perspektiv på skolens samlede arbejde.

Dagspressen og Danmarks Radio har på et tidligt tidspunkt givet indtryk af, at ministeriet lagde op til, at der skulle udenlandske forskere og kontrollanter ud på alle skoler og i alle klasser. Intet er mere forkert. Og jeg kunne ikke drømme om at iværksætte initiativer af den type; det ville være komplet ude af takt med dansk skoletradition.

De værktøjer, ministeriet ønsker udviklet, er tænkt som en hjælp til de skoler, som beslutter sig for at arbejde med kvalitetsudvikling. Det er selvfølgelig mit håb, at det viser sig at være så gode værktøjer, at rigtig mange skoler vil tage dem i anvendelse. Men det er jo en helt anden sag.

Danmarks Lærerforening har på tilsvarende måder arbejdet med kvalitetsspørgsmålet. Foreningen har udarbejdet en ganske overskuelig pjece 'Læreren har nøglen'. Den har i meget høj grad medvirket til at give rammerne for de nuværende initiativer. På samme måde er Kommunernes Landsforening i gang med et parallelt initiativ, som trækker på samme hammel som mine initiativer. Så jeg ser gerne et fortsat godt samspil om opgaven.

Undervisningsministeriet har nu taget hul på sit kvalitetsudviklingsprojekt. Arbejdet er efter en E U-udbudsrunde tildelt de to firmaer, PA Consulting Group, København, og PLS Consult i Århus. Ministeriet er bundet til at udsende alle opgaver, som overstiger et bestemt grænsebeløb, i licitation.

PA Consulting Group skal gennemføre en forventningsundersøgelse, som skal afdække danskernes holdninger og forventninger til folkeskolen, herunder specielt forældrenes forventninger. Det gælder både forældre til elever i folkeskolen og i de private skoler. Der skal desuden gennemføres en række dybdeinterview med meningsdannere og ledere af ungdomsuddannelsesinstitutionerne.

PLS Consult skal udvikle en række nye evalueringsværktøjer, som skal give mulighed for, at skolerne, kommunerne og det nationale niveau kan udvikle deres kvalitet på egne præmisser og med egne kræfter. Opgaven består i - med udgangspunkt i folkeskolelovens formålsparagraf, i formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder, læseplaner og vejledninger for fagene - at opbygge et værktøj, der kan sikre, at de planer, som den enkelte skole og kommune lægger for sin virksomhed, kan evalueres. Resultaterne af forventningsundersøgelsen skal bruges ved udviklingen af dette evalueringsværktøj.

For mig er det væsentligt, at den faglige debat om skolens indhold, om mål og planer bliver givet et nyt og tidssvarende sprog. Dels skal vi i skolen blive bedre til at drøfte de faglige spørgsmål internt. Vi skal også blive bedre til at forklare skolens hensigter og resultater over for forældre, kommunalbestyrelsesmedlemmer og offentligheden i almindelighed.

Derfor er opgaven vigtig for alle skolens medarbejdere og for parterne omkring skolen.

Ole Vig Jensen er undervisningsminister.