Fest for de skæve

Specialskole holder musikfestival med mere end 400 besøgende

Publiceret

Skyd en pædagog med skumgummibolde. Eller fang en flødebolle i luften.

Teltene på campingområdet er slået op. Fadølsanlægget snurrer, og duften af popcorn og franske hotdogs blander sig med tonerne af 'Det' hammer hammerfedt'.

Uden for det store musiktelt er der boder, hvor festivalgængerne kan få sat perler i håret og malet en flot maske i ansigtet.

Stedet er Skrillingeskolen i Middelfart, hvor der er gang i festivalen 'Andi Anderledes'. De sidste mange måneder har både elever, lærere og pædagoger været i fuld sving med forberedelserne. De har øvet rock'n roll, teater, cirkus og musical, syet kostumer, malet kulisser og bagt kage.

Alt sammen til ære for de omkring 450 gæster, der nærmest invaderer den lille skole i løbet af de to dage, festivalen står på.

'Andi Anderledes' er blevet større for hvert år. For første gang var der i år mulighed for at overnatte i telt på skolen, ligesom på de store festivaler, og det tilbud valgte 200 elever fra 25 specialskoler at benytte sig af.

Festivalen bød på en masse musik fra både professionelle og skolegrupper. Ud over Skrillingeskolens eget band, Regnbuebanden, fik 'Andi Anderledes' lov at opleve fem grupper fra specialskoler blandt andet fra Jelling og Haderslev.

Festival for tredje gang

Skrillingeskolen holdt sin første 'Andi'-festival for tre år siden. Skoleleder Ole Stage Petersen fortæller, at initiativet blev taget, fordi skolebandet til daglig var en pædagogisk succes, men at der manglede spillesteder, hvor eleverne kunne vise, hvad de kunne.

- Så måtte vi jo selv starte en festival for specialskoleelever, siger han.

- Det er utrolig vigtigt, at eleverne får lov til at vise, at de faktisk kan noget, selvom de er 'skæve' eller anderledes.

Også børnenes forældre får noget med hjem.

- De ville måske ellers ikke få mulighed for at se deres børn på en scene. Men her har de pludselig rig lejlighed til at stå pavestolte og knipse løs til familiealbummet, siger han.

Der er også 'normale' børn at finde, men de udviklingshæmmede er i flertal, og det er helt bevidst fra skolens side. Pædagog Anette Johansen understreger, at børnenes drivkraft i høj grad er bevidstheden om, at de er i overtal.

- Vi vil gerne give dem en anden oplevelse end den, de får hver dag nede i supermarkedet, hvor folk kigger, fordi de er unormale og anderledes, siger hun.

Usædvanligt samarbejde

7. klasse fra Nøvling Skole ved Herning har ligget i telt uden for Skrillingeskolen i en uge op til festivalen. Skolen har gennem seks år været Skrillingeskolens venskabsskole. Skolens leder Frank Christensen fortæller:

- Det er meget usædvanligt, at en normalskole samarbejder med en specialskole, men vi kan se, at vores elever får en masse ud af samarbejdet. De får en større respekt for det anderledes og en forståelse af, at forskellene måske ikke er så store endda.

- Vi synes, det er vigtigt, frem for at det altid skal være fagligt, siger han. Hvordan skulle de ellers lære det, de lærer her?

- Arrangementet er en vigtig del af skolens pædagogiske dagsorden, siger Ole Stage.

- Vi skal passe på, at vi ikke bliver en isoleret ghetto. Specialskolerne har aldrig haft ry for at mænge sig med normalskolerne og omvendt. Vi måler vores elevers sociale kunnen ud fra samværet med normale børn: kan de klare det pres, som festivalen er, og hvordan reagerer de i forskellige situationer?

- Vores mål med at arrangere en festival for begge elevgrupper er helt klart, at de normale får en større forståelse for det skæve og anderledes, siger Ole Stage Petersen.

Vi vil gerne give dem en anden oplevelse end den, de får hver dag nede i supermarkedet, hvor folk kigger

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.