Anmeldelse

Teamets arbejde med...

Børn med særlige behov

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der bliver hele tiden tilføjet nye arbejdsopgaver til lærerarbejdet. Senest er det besluttet, at folkeskolen er for alle, og det betyder, at den almindelige undervisning skal rumme alle elever, at inklusion i undervisningen er en menneskeret, og at resurserne skal prioriteres til den almindelige undervisning. Elever med særlige behov, som tidligere blev henvist til specialundervisningstilbud i eller uden for skolen, bør i højere grad rummes inden for "den normale undervisning". I stedet for en ensidig elevtilpasning til skolen, lærerne og undervisningen handler det om gensidig tilpasning, hvor skolen søger at tilpasse sig den enkelte elev.

I den fleksible skole tilpasses og organiseres den specialpædagogiske støtte, så den bliver en del af normalundervisningen. Men hvad betyder det i praksis, når der er børn med særlige behov? Det kræver vidensdeling, støtte og samarbejde. I bogen illustreres dette i en række konkrete cases med fokus på teamets samspil med skolens specialundervisningsekspertise, dens ledelse og forældrene. De fire cases stilles meget overskueligt op, og der er rigtig gode skemaer og oversigter, som letter lærer- og pædagogteamets administrative planlægningsarbejde med diverse møder med ledelse og forældre. Så selv om alle de nye krav til lærerarbejdet nærmest kan give stress og kvalme, må man sige, at man virkelig er godt hjulpet med både denne og de andre konkrete og praktiske bøger i serien om teamsamarbejdet, der er så vitalt for arbejdet på skolen. Hvor er det dejligt, at der er hjælp at hente fra erfarne kolleger!