Anmeldelse

En ny tids børn

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et let og hurtigt læst hæfte, der sammenfatter en bred vifte af specialpædagogiske erfaringer, metoder og refleksioner. Hæftets formål er at hjælpe de børn med atypisk adfærd, som let fejltolkes. Ofte har de blot svært ved at leve op til de forventninger og opgaver, de stilles over for. Tanken er, at såvel børn med særlige behov som andre børn vil have gavn af, at daginstitutioner, skoler og forældre henter inspiration fra specialpædagogikken. Som forfatteren siger, er det ofte de urolige børn, der synliggør behov, som deles af flere børn i sammenhængen.

Hæftet er fyldt med konkrete vejledninger og pædagogiske råd, der omfatter områder som struktur, motivation, adfærd, undervisningstilrettelæggelse, psykologi og selvindsigt, krop og kost. Hæftet afrundes med en sammenfatning af væsentlige voksenkompetencer i arbejdet med børn med særlige behov.

Indholdets struktur forstyrres af et uklart layout. Hæftets indholdsmæssige bredde og afgrænsede omfang giver en lidt stakåndet læseoplevelse, ligesom den metodiske vejledning nogle steder er vel kortfattet. Bogen har sin styrke ved at være let læst og præsenterer en række ideer, som man kan afprøve effekten af i praksis. Eller bogen kan være oplæg, når teamet afklarer konkrete pædagogiske virkemidler over for børn, der har særlig brug for hjælp.