Forbedringer for danske børn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om store dele af Børnetopmødet havde børn i udviklingslande som omdrejningspunkt, får det også indflydelse på danske børns hverdag.

'Topmødet er vigtigt for hele verden, og selvom danske børns vilkår nemt kan drukne, når vi taler om sult, børnearbejde, manglende skole og hiv/aids i den tredje verden, stillede topmødet også markante krav til børns vilkår i den rige del af verden. Jeg tænker her specielt på vores evne til at inddrage børn i samfundslivet. Børns indflydelse på udviklingen af deres skole og deres lokalmiljø er temaer, som er helt centrale i Danmark', siger formanden for Børnerådet Klaus Wilmann.

Han ser også en meget positiv symbolværdi i, at børn for første gang havde adgang til FN's talerstol.

'Nu er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at gøre det samme lokalt i Danmark'.

I næste uge bringer Folkeskolenet interview, hvor en af de danske børnedelegater vurderer børnenes deltagelse på den særlige samling