Elever bliver modige

Tidlig sprog giver selvtillid gennem hele skoleforløbet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den største gevinst ved at begynde tidligt på engelsk er, at det giver børnene en selvtillid, som de tager med sig hele vejen op gennem skoleforløbet. Eleverne anvender engelsk, i langt højere grad end de ellers ville have gjort.

Det vurderer Nete Cleemann, der er engelsklærer på Herskindskolen i Galten vest for Århus. For en halv snes år siden indførte skolen engelsk med leg og oplevelser fra børnehaveklassen og i resten af indskolingen. I 3. klasse bliver faget skemalagt med to timer om ugen.

'Det ville være dejligt, hvis vi kunne sige, at vores elever fik langt bedre karakterer i engelsk end andre børn. Så enkelt er det ikke. Vi ligger fint, men det er først og fremmest til daglig, at vi kan mærke den tidlige sprogstart', siger Nete Cleemann.

Tidligere sad der mange elever i de ældste klasser, som var dygtige til engelsk. Men deres sprog var passivt.

'De havde ikke modet, men ville vente med at sige noget, til de var blevet lidt bedre. Sådan er det ikke i dag. Vi kan selvfølgelig ikke forhindre, at eleverne kommer i puberteten og bliver usikre på sig selv. Men de har en stor glæde ved sproget, og de bruger det både i projektopgaver, til at kommunikere på og til at tilegne sig viden på fra hjemmesider og udenlandsk litteratur'.

Skolens lærere inddrager også engelsk i andre fag. I 3. klasse kan det være en matematikleg, som stimulerer elevernes kundskaber i både matematik og engelsk. I de ældre klasser har eleverne måske et tema om angst og læser så danske og engelske tekster om emnet.

En tidlig sprogstart kan ikke fjerne de svage elevers vanskeligheder med at lære at læse og skrive. Alligevel har de stort udbytte af den tidlige undervisning.

'Det er næsten den største solstråle. Førhen kunne man ikke lære engelsk, hvis man ikke kunne læse og skrive. I dag lytter og leger eleverne sig til engelsk og får et brugsengelsk', siger Nete Cleemann.

Herskindskolen har også tidlig sprogstart i tysk, som står på skemaet fra 5. klasse.

stan