Debat

Kvalitetsskolen folkeskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De sidste uhyrlige 'bombardementer' på folkeskolen er i denne omgang drevet over, men vær vis på, at de snart vender tilbage, når ny 'agurkeperiode' forekommer, og så kan man i arbejdsro reflektere over folkeskolens mange kvaliteter. Kvaliteter, som efter min bedste overbevisning er unikke, og som man ikke bør sætte spørgsmålstegn ved, hvorimod man kan vægte de forskellige kvaliteter forskelligt.

Senest har Kommunernes Landsforening fremført synspunkter om udarbejdelse af et såkaldt skolekatalog, hvor forældre kan se, hvad skolen står for, og derfor søge hen, hvor den 'rette vare findes'.

Dansk skoletradition bygger på den fornemme ordning, at befolkningen har muligheden for at søge den offentlige skole, og ønsker man 'en mere specifik vare', ja så kan man optages på alverdens 'alternative skoleformer', og det er en tradition, jeg opfatter positivt og har aldrig opfattet det som en konkurrencesituation, da vi ikke leverer 'den samme vare'. Folkeskoleloven anfører på bedste vis, hvad den offentlige skole har til opgave, en opgave, hvor vi inden for fælleskabet på bedste vis varetager den enkelte elevs alsidige udvikling. Folkeskolen integrerer stort set samtlige elever og varetager på bedste vis alverdens forældreønsker (en kæmpeopgave), og folkeskolen kan sætte ind med forskellige støttefunktioner over for elever med særlige behov. Folkeskolen er trods en udpræget kommunal decentralisering stadig et skolevæsen, hvorfor den enkelte kommune har en fælles skoleplatform, hvilket også er unikt, og her har man en fælles målsætning for undervisningen. Den enkelte skole kan i decentraliseringens hellige navn prioritere ressourcerne og pædagogikken forskelligt, men den fælles platform må ikke fraviges. Mange andre forhold kunne fremhæves, men klart er det, at folkeskolen og privatskoler ikke kan sidestilles, da funktionerne er forskellige. Naturligvis kan man indvende, at primærfunktionen undervisning er sammenlignelig, men vores udgangspunkter er vidt forskellige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Folkeskolens mange kvaliteter skal vi ikke gå på kompromis med, og vi skal ikke 'frygte privatskolernes andel af elevgrundlaget', da folkeskolens vare til enhver tid er unik. Værn om varen i stedet for hele tiden at komme med nye 'smarte ideer'!

Bjarne Danielsen

skoleinspektør