Skolelederen underviser nye lærere

Skoleledere i Hillerød lægger administratorrollen bag sig og tager sig mere af den pædagogiske ledelse. De unge lærere er utroligt gode til at gennemskue organisationen og sætte spørgsmålstegn ved de gammelkendte måder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lederne skal ud i klasserne og lære de nyuddannede lærere at kende. Som leder skal du tage godt imod dem og gøre det klart, hvad det er, lige præcis din skole står for. Sådan er tanken på Ålholmskolen i Hillerød i Nordsjælland, hvor ledelsesteamet kører et introduktionskursus for de nye.

»Jeg har aldrig lært så mange at kende så hurtigt«, siger Vagn Petersen. Han og Lena Hylager deler den pædagogiske ledelse på Ålholmskolen.

På grund af flere elever og et presserende generationsskifte i lærerstaben ansatte han ved dette skoleårs begyndelse ti nye lærere. Otte af dem var nyuddannede. Med 700 elever og 60 lærere er Ålholmskolen en af landets større skoler. Vagn Petersen og Lena Hylager indførte ved skoleårets start et introduktionskursus på 30 timer fordelt over hele skoleåret beregnet for de nye lærere. Det skal blandt andet gøre det nemmere at overvinde praksischokket, som mange oplever, når de forlader seminarierne til fordel for virkeligheden i klasselokalet. Samtidig kommer lederne tættere på deres ansatte og får større indflydelse på, hvilken kultur der hersker på skolen.

Tutorordningen, hvor de nyuddannede lærere bliver taget under en erfaren lærers vinger, er droppet. Ordningen var for svingende i kvalitet, fordi det var meget forskelligt, hvad der blev givet videre til den nye, alt efter hvem man havde som tutor. Lena Hylager og Vagn Petersen savnede noget systematik.

»Det kom til at handle meget om praksis, og der var sjældent lejlighed til refleksion. Og så fulgte der tit gamle vaner med«, siger Lena Hylager.

De unge gennemskuer de gamle

Samtidig benytter ledelsen generationsskiftet til at indsluse nye måder at tænke organisation, pædagogik og ledelse på, og det er de nye lærere gode til.

»Vi får en god drøftelse af kulturforandringer i skolen. De unge er utroligt gode til at gennemskue organisationen og sætte spørgsmålstegn ved de måder, vi gør det på. Det giver en rigtig dynamisk arbejdsplads«, siger Vagn Petersen.

De ti nyansatte er blevet undervist af deres to ledere i samlet flok. Og det var et bevidst valg, for formålet med kurset var at skabe et forum, hvor der blandt andet debatteres fagpolitik, pædagogiske problemstillinger og samarbejde. Det har givet et godt sammenhold mellem de ti nye.

»Omkring jul var jeg virkelig stresset og trængte til ferie. Men vi talte med hinanden i gruppen, med Vagn og med Lena. Det var rart at finde ud af, at det ikke kun var mig, der var stresset«, siger Signe Sandberg. Hun er 26 år og blev ansat på Ålholmskolen ved begyndelsen af dette skoleår.

Foruden at skabe plads til refleksion og debat handler kurset om nogle rent praktiske ting, som ellers godt kan tage tid.

»Vi vil gerne være lidt forud for de opgaver, som de nye lærere i sagens natur aldrig har prøvet før. Hvordan vil vi gerne have, at årsplanen skal se ud? Hvordan arrangerer man et godt forældremøde? Hvad kan læreren tillade sig at sige på et forældremøde?« forklarer Vagn Petersen.

»Nogle af de problemer, som altid vil opstå, bliver løst fra starten. For eksempel er det helt i orden at sige fra, hvis forældrene ringer sent om aftenen. For det gør de«, siger Signe Sandberg.

Lederne ud i klassen

Det er Lena Hylager, der har udviklet kurset hjemme ved skrivebordet. Hun kom med ideen, da hun for to år siden blev ansat på skolen, og Vagn Petersen hoppede med på vognen. På den pædagogiske diplomuddannelse skrev de sammen en opgave om ledelse og medarbejdere, og det er den, der er fundamentet i deres kursus.

Hen over skoleåret har ledelsen holdt møder med de ti nye lærere, og hvert møde er delt op i tre dele. Én del, hvor ledelsen har bestemt, hvad der snakkes om. Det kan for eksempel være loyalitet, samarbejdsproblemer eller regler. Anden del har typisk været et møde med psykologer, specialundervisningskoordinatorer, sundhedsplejersker eller andre, man som lærer kan trække på. Tredje del handler typisk om noget, de nyuddannede har taget op. »Vi gør meget ud af at få oprettet de rigtige relationer og fortælle de nye, at de altid kan forvente omsorg og regne med sparring fra deres ledere«, siger Vagn Petersen.

Mitzi Rasmussen, 28, er ligeledes en af de nyansatte, og hun er glad for, at det er Vagn Petersen og Lena Hylager, der har budt velkommen.

»Det betyder, at jeg kender min ledelse godt, og at det ikke har været svært at komme ud i klassen«, siger hun.

Lena Hylager og Vagn Petersen går selv ud i klasserne for at se de nye undervise, og det giver en helt anden sikkerhed set fra begge sider.

»Det er jo sådan, at vi skal godkende de lærere, vi ansætter, efter at de har været her i en prøvetid. Derfor vil jeg da godt se, hvordan det går«, siger Lena Hylager.

»Jeg synes, det er dejligt, at min leder har set min undervisning og godkendt den. Det har jeg ikke været vant til fra praktiktiden«, siger Mitzi Rasmussen.

I det hele taget er det meningen, at Vagn Petersen og Lena Hylager skal tage sig af skolens pædagogiske ledelse. Så meget, at Vibeke Neumann, som er HK-uddannet, er blevet ansat til at varetage den administrative ledelse.

Bygge bro til de nye

Næste år fortsætter kurset, når generationsskiftet fortsætter. Men denne gang skal de erfarne lærere være med på en del af kurset. Det skal de, fordi skolen er ved at ændre på den pædagogik, som hidtil har været fremherskende. Et stort arbejde, men Vagn Petersen er fortrøstningsfuld.

»Det kan slet ikke lade sig gøre at ændre på sådan noget, hvis ikke man har en god lærerstab, der bakker op. Det har vi heldigvis«, siger han.

Også Mitzi Rasmussen mener, det er en god idé at tage resten af lærerholdet med på råd.

»Jeg tror ikke, at resten af lærerstaben altid er klar over, hvad det er, vi snakker om på vores møder. Men der er altså ikke meget hokuspokus over det, og jeg er glad for, at der nu skal bygges bro til de andre lærere«, siger Mitzi Rasmussen.

jrjohansen@dlf.org

Sådan kan du gøre

Fem gode råd til nyuddannede lærere

Skolelederne og to af de nye lærere på Ålholmskolen har fem gode råd til nye lærere:

Besøg skolen, inden du søger job. Er det et sted, du har lyst til at arbejde?

Lad dig ikke slå ud af »vi plejer«

Hold fast i det, du ved, du kan

Forsøg at undgå fuldt skema det første år. Første år er hårdt

Hold ud.

Fem gode råd til ledere

Vagn Petersen og Lena Hylager har fem gode råd til ledere, som vil give introkursus til deres nyansatte:

Sæt god tid af til samarbejde

Ansæt en administrativ leder

Oplev undervisningen hos dine nye lærere

Vær åben i kommunikation og håndtering af problemer

Vær tydelig i din ledelse.