Anmeldelse

Norden – før & nu

Norden – før & nu

Norden har fået et fælles mødested på www.dr.dk/norden. Få klik, og man hører om Islands løsrivelse fra Danmark, ser billeder af den færøske natur, læser om grønlandske rejer og møder Jesper på 12 år fra Trondheim, Norge

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DR Undervisning har udviklet det internetbaserede materiale "Norden - før & nu" med støtte fra Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond. Aldersmæssigt retter det sig mod de 10-14-årige, men appellerer til alle med interesse for emnet. Hensigten er at udfordre og udvide vores viden om de nordiske naboer; deres levevilkår, håb, drømme, geografiske, kulturelle og historiske forudsætninger, og herved er websitet et oplagt sted at begynde en undervisning. Præsentationen er en blanding af film, billeder, lyd, artikler, fakta og spændende historier, og "produktet" realiseres løbende i et samarbejde mellem de fem nordiske public service-kanaler. Hvis ikke man finder udfordringer nok ved den danske udlægning, er der rig mulighed for at afprøve sine sproglige evner ved at klikke over på den islandske eller finske version af stoffet.

Fakta:

Titel: Norden - før & nu

Type: Internet

Forlag: DR


Udgangspunktet er, så langt, særdeles lovende og ambitionerne ligeså. Det handler om at hjælpes ad, at skabe resultater sammen, at skabe en fremtid, der øger den nordiske sprogforståelse, via børn og unges bidrag og deltagelse i et medie, de, om nogen, kender. 


Set ud fra et læringsperspektiv har materialet sine svagheder. Der mangler en rød tråd - eller rettere: Så længe man ikke har et formuleret mål med sin søgen, risikerer man at klikke rundt på må og få uden egentlig at høre efter eller læse den information, der gives. Det er en stor opgave, Danmarks Radio har sat sig for at løse, og heri ligger også en diskussion om valg og fravalg af indholdsstof. Man må ikke tro, at undervisningen om Norden er gjort med at placere eleverne foran skærmen og lade dem surfe tilfældigt rundt. Hjemmesiden er en såkaldt appetizer, en aha-oplevelse med mulighed for fordybelse, men fordybelsen skal hente sit stof andetsteds fra. Det fratager dog ikke web-sitet "Norden - før & nu" sin status af at være et "must" i enhver introducerende og forberedende undervisning om emnet med et bredt fagligt perspektiv for øje. Med tråde til både historie, geografi, natur/teknik og dansk er der rig mulighed for at tematisere et tværfagligt undervisningsforløb, hvor der opfordres til selv aktivt at bidrage med sine egne historier.


Siden er faktisk god til at give eleverne et hurtigt kronologisk overblik og en sammenhængsforståelse af, hvordan de nordiske lande hver for sig og i fællesskab har medvirket til det verdenskort og den mentalitet, der præger landene i dag. Derudover kan den - i modsætning til bogen - løbende redigere i sit indhold og udbygge sin beholdning af seriøs (og mindre seriøs) information. Hvor mange vidste for eksempel, at den finske mobilgigant Nokia indledte sin karriere med at lave gummistøvler?