Anmeldelse

Emnekasse til matematik

Om geometriske former

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med denne kasse kan man komme godt i gang med at undervise i et matematisk emne, hvor arbejdsforslagene og materialerne er udarbejdet med basis i teorien om læringsstile.

Emnekassen indeholder en lang række håndgribelige materialer til et emnearbejde på 2.-3. klassetrin, hvor man arbejder med geometriske former.

Der er puslespil, gulvspil, pletskud, flip-flappere, pærelet, vægkort og meget mere. Alt sammen med det formål at lære eleverne kundskaber og færdigheder om geometriske former, navne, tælle kanter, måle omkreds og iagttage geomtriske former i omgivelserne.

Afhængigt af elevernes stærke og svage sider vælges, hvilket materiale de skal arbejde med.

Til emnekassen hører en lærervejledning med afsnit om fleksibel læring, læringsstilsteorien og kortlægning af samme. Derudover en beskrivelse af materialerne i emnekassen, forslag til evaluering og yderligere arbejde.

Materialet leveres i en praktisk plastickasse, og det hele er fremstillet i kraftige materialer og kan opbevares i kassen, når man har sat det sammen.

I forbindelse med emnekassen kan man købe en cd med skabeloner, så man har mulighed for at fremstille sine egne materialer af lignende art til andre emner, hvor man så selv definerer indholdet.

Går man med tanker om at prøve at arbejde efter læringsstilsteorien i en del af sit arbejde, er her en god mulighed for at prøve, om det er en vej, man synes er farbar. Kassen kan være en hjælp i forbindelse med opbygningen af en samling af matematiske emnekasser på skolen.

Powered by Labrador CMS