Debat

Vester Mariendal og elevplaner

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I lederen i Folkeskolen nummer 13 og på folkeskolen.dk er der uheldigvis opstået nogle misforståelser angående Vester Mariendal Skoles brug af elevplaner. Elevplanerne fra Vester Mariendal Skole, som ligger på Undervisningsministeriets hjemmeside, er ikke facitlister og/eller skabeloner for andre, men udelukkende et eksempel på god praksis her fra vores skole. Der er forkert, når lederen i Folkeskolen skriver, at den skabelon, ministeriet i første omgang lagde ud på hjemmesiden, alene anvendes i den vidtgående specialundervisning. Vi er inspireret af specialundervisningsplaner, som er anvendt gennem mange år, og anvender den således i normalundervisningen. Den første skabelon var en tom model, som anvendes i indskolingen som udgangspunkt for mange forskellige konstruktioner. For at kvalificere dette yderligere blev den tomme model erstattet af to konkrete eksempler på, hvordan skabelonen bruges i praksis. Vi bruger begrebet individuelle udviklingsplaner, som vi har arbejdet med og anvendt i flere år. Inspireret af de planer, vi anvender i centerklasserne, har børnehaveklasselærere, DUS-pædagoger og indskolingslærere arbejdet med udvikling af planer, som forældre har fået med hjem. I mellemgruppen og overbygningen anvendes mange andre modeller, foreløbigt som internt redskab til at kvalificerer samarbejdet lærerne imellem. Vores skole er kendetegnet af rigtig mange forskellige måder at gøre tingene på, hvorefter vi bygger den videre udvikling på de gode erfaringer - på det, der lykkes. På skolens hjemmeside ligger eksempler på forskellige modeller. Som skoleleder har jeg desværre også lyttet til nogle mindre positive oplevelser, ligesom der tydeligvis sker det, at der går såvel fagpolitik som mange andre politikker i vores gode historie. Min viden kommer fra lærere på skolen, der har henvendt sig til mig personligt, hvor de har fortalt om ubehagelige kollegiale oplevelser, dog ikke med kollegaer her på skolen, men fra andre steder i landet, som i mindre fine vendinger har kritiseret skolens praksis med elevplaner. Som skoleleder reagerede jeg på de negative reaktioner, fordi jeg synes, det er vigtigt at kunne arbejde udviklingsorienteret og dele sin viden med andre uden at skulle anklages for det.

Forkortet af redaktionen

Svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skoleleder Grethe Andersen, Vester Mariendal Skole, mener, at fagbladet Folkeskolen og folkeskolen.dk er kommet med forkerte oplysninger og misforståelser om elevplaner. Det er ikke rigtigt. Vi skriver, at de planer, Grethe Andersen har videregivet til Undervisningsministeriets hjemmeside, oprindeligt bygger på planer fra den vidtgående specialundervisning i amtsregi. Det har vi fra amtsansatte og fra lærere på Vester Mariendal Skole. Og oplysningerne blev senere bekræftet af Grethe Andersen selv. På lederplads har jeg peget på, at en lærerdiskussion - i et lukket forum på nettet (hvor skolelederen selv deltog) - faldt til ro, da ministeriet fjernede det forkerte skema og i stedet offentliggjorde en betydeligt enklere plan fra skolens indskoling. Nu kunne den pædagogiske diskussion om det spændende arbejde begynde. Men så valgte Grethe Andersen at udsende en pressemeddelelse med påstande om chikane og hetz mod skolens lærere. Påstande, som lærernes tillidsrepræsentant intet har hørt om. Jeg spurgte stilfærdigt, hvad hensigten var. Grethe Andersen svarer ikke, men vælger i stedet at sabotere diskussionen med påstande om, at vi kolporterer fejl og misforståelser. Uforståeligt. Ærgerligt.

Thorkild Thejsen, chefredaktør, Folkeskolen