Debat

Tiden går med rette-respons-opgaver

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For to år siden henvendte vi os til DLF for at gøre opmærksom på den store arbejdsbyrde, der ligger i rette-respons-opgaver i overbygningen. Evalueringskulturen med rette-respons, som gennem de seneste år er blomstret op, er god, og vi deltager gerne. Men det tager tid!

Nu er rækken af rette-respons-opgaver med den nye prøvebekendtgørelse vokset. En udregning af tid viser, at hovedparten af en overbygningslærers forberedelsestid går til denne aktivitet. DLF's pædagogiske vej, gennem de senere årtier, har peget på fålærerprincip, og skolerne er organiseret i årgangsteam. Det betyder, at flere af os, der arbejder på 9. årgang, har mange fag i samme klasse og tilsvarende i en eller flere parallelklasser. Det store antal eksamensfag, hvori der er rette-respons-arbejde, bliver en belastning, der i enkelte tilfælde overstiger og i mange tilfælde lægger beslag på en meget stor del af de 375 timer, der er afsat til konkret individuel tid.

Som eksempel kan nævnes:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Rette-respons-tid for lærer X:

Tre hold tysk a 21, 16, 18 elever - fire afleveringer - en halv time per opgave: 110 timer.

Et hold kristendomsundervisning a 21 elever - fire afleveringer - en halv time per opgave: 42 timer.

Et hold dansk a 21 elever - otte afleveringer i skriftlig fremstilling - en halv time per opgave: 84 timer.

Et hold dansk a 21 elever - otte afleveringer i retstavning og læsning - en halv time per opgave: 84 timer.

I alt: 320 timer.

Herudover er der den daglige evaluering, logbogslæsning, elevplaner med mere. Hvor er tiden til den øvrige forberedelse?

Færre skriftlige opgaver er ikke nogen løsning, da det ikke harmonerer med de krav, vores arbejdsgiver stiller gennem lovgivningen.

Hvem kan holde til at arbejde under de vilkår, vi har nu? Og hvem vil i fremtiden?

Svar

Ikke mindst på grund af pres fra Danmarks Lærerforening bliver udtræksprøven i den humanistiske fagblok igen mundtlig fra næste år. Dermed bliver færre skriftlige opgaver en del af løsningen. Og så skal vi forsøge at sikre en sammenhæng mellem undervisningstid og tid til forberedelse, når arbejdstidsaftalen skal ændres.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF