Han skrev det jo lige her

Sådan evaluerer de på Langeland

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne i 9. klasse i Rudkøbing Skole på Langeland er blevet dus med Oehlenschläger, Frank Jæger, Sophus Clausen, Trine Marie Høy og Alfio Bonano. Lærerne Helle Hansen og Karen Lisbeth Steen har undervist i lyrik som en del af projektet 'På vej med evaluering'.

Undervisningen skulle planlægges sådan, at man kunne opstille mål for, hvad man ville nå, og undervejs vurdere, om målene ville blive opfyldt. Ved projektets slutning skulle det samlede forløb og resultat evalueres. Dansk og samfundsfagstimerne indgik i projektet. Det overfaglige emne var 'den professionelle elev', og genren digte blev valgt, fordi eleverne normalt regner den som vanskelig.

Eleverne skulle bruge lokalområdets rige bidrag til dansk digte- og billedkunst til at afsøge og udnytte grænselandet mellem digte og billeder.

Målet for undervisningsforløbet var, at eleverne fik kendskab til genren lyrik i dansk litteratur og fik et litteraturhistorisk overblik. De skulle kunne give udtryk for forståelse og indsigt i et digt og selv kunne skrive et digt som udtryk for personlige stemninger og følelser.

Desuden blev der opstillet en række personlige mål for eleverne. De skulle blandt andet tænke kreativt, vise motivation og udholdenhed, være gode venner og skabe en god atmosfære i klassen og vise ansvarlighed - fagligt, socialt og personligt.

Eleverne vidste, hvad de gjorde

Eleverne skulle forholde sig til kunsten, og lærerne tog udgangspunkt i kunst, der findes på øen. Statuer i parken, billeder på offentlige steder og digte om Langeland - skrevet af forfattere, der har opholdt sig på øen. På den måde blev samfundet inddraget i undervisningen. Eleverne interviewede også en kunstner, og et par dage før jul holdt skolen en fernisering, hvor elevernes værker blev udstillet og digtene læst op.

Undervejs skrev eleverne logbog og udfyldte evalueringsskemaer for at vurdere, om de var på vej mod målet, og der indgik teoretisk undervisning i litteraturhistorie.

'Det var vigtigt, at vi fra begyndelsen gjorde klart for eleverne, hvad vi skulle lave, og hvad målet var. Ofte ved læreren det godt, men glemmer at fortælle eleverne, hvad målet og formålet med undervisningen er, siger Helle Hansen.

Eleverne var gode til at udnytte deres personlige kompetencer, og kommentarer fra deres egen evaluering viste, at de havde fået øje på deres styrker og svagheder.

'Jeg har lært, at hvis jeg fordyber mig mere i emnet, bliver det mere spændende', skriver en pige.

'På arket med faglige og personlige mål har jeg hele tiden givet mig selv over middel, men ingen steder top. Det er, fordi jeg stadig har huller i lyrikken, og huller giver en mindre professionel elev', skriver en dreng.

En anden pige skriver, at hun ikke vidste, der var så meget kunst i Rudkøbing.

Lærerne siger selv, at de har skubbet eleverne ud i lokalsamfundet og har forsøgt at åbne deres øjne for kunst og kultur. Eleverne blev ikke forskrækkede over litteraturhistorien. Tværtimod blev den nærværende ved fortællinger om personer med lokal tilknytning.

'Han skrev jo lige her - i vores by, på vores ø', som eleverne konstaterede.ipe