"Jeg frygter, at det vil skabe en situation, hvor vi igen ser enorme forskelle i timetallet på tværs af kommuner med den konsekvens, at det skaber store forskelle i uddannelsesniveauet", siger Ellen Trane Nørby til Berlingske.

S og V afviser kortere skoledage

Skolerne skal ikke have lov til selv at bestemme skoledagens længde, lyder det fra både Socialdemokratiet og Venstre, som derved afviser et centralt element i de Radikales skoleudspil.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frihed har i efterhånden lang tid været skolepolitikernes foretrukne ord til at beskrive deres visioner for en bedre folkeskole. Men når det gælder frihed til at bestemme over skoledagens længde, er der uenighed.

Radikale Venstre vil tildele skolerne et frihedsbrev, der blandt andet skal give dem lov til selv at bestemme længden på elevernes skoledage. Men det er ikke en frihed, som Socialdemokratiet og Venstre er klar til at give skolerne.

Ifølge Venstres undervisningsordfører Ellen Trane Nørby vil det føre til for store forskelle mellem landets skoler.

"At give los på det samlede timetal, det ser vi ikke for os. Vi tror ikke, det er lykken, at kommunerne bare kan skære ned på timerne, og jeg frygter, at det vil skabe en situation, hvor vi igen ser enorme forskelle i timetallet på tværs af kommuner med den konsekvens, at det skaber store forskelle i uddannelsesniveauet", siger hun til avisen.

S: Nuværende længde er fornuftig

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har overfor Berlingske ikke ønsket at kommentere på de Radikales udspil. Hun henviser i stedet til partiets finansordfører Christian Rabjerg Madsen, der slår fast, at regeringspartiet er tilfreds med den nuværende længde på skoledagen.

"Vi har en overbevisning om, at skoledagen i dag har et fornuftigt niveau og giver fornuftige rammer for, at børnene lærer, hvad de skal. Det er ikke vores opfattelse, at der skal ændres på det", siger S-ordføreren til Berlingske.

Powered by Labrador CMS