Forskning

Ny bog sætter spot på 'konkurrence-statens pædagogik'

Midt i en reformtid: Reformer af folkeskolen, læreruddannelsen og lærernes arbejdstid. En række reformer, der ifølge skoledebattøren Brian Degn Mårtensson er et radikalt opgør med vores danske uddannelsesmæssige tradition – det mest afgørende skifte i mands minde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hele den danske uddannelsessektor er i forandring. Gennemgribende reformer på forskellige områder er ved at ændre de forskellige dele af uddannelsesområdet.

Det mener Brian Degn Mårtensson, der er lektor ved UC Sjælland og som har udgivet bogen "Konkurrencestatens Pædagogik - en kritik og et alternativ".

"Konkurrencestatens pædagogik er dækkende betegnelse for hovedlinjerne i de reformer, vi har oplevet de seneste år. Reformen af folkeskolen, lov 409 og læreruddannelsen. Men egentlig også på børnehaveområdet, i universitet og på gymnasier. Der er en grundlæggende tænkning, der gennemsyrer al pædagogik og uddannelse i Danmark. Og det beskriver jeg som 'Konkurrencestatens pædagogik'", siger Brian Degn Mårtensson, som mange læsere af folkeskolen.dk vil kende fra hans blog:

Regeringens topministre som Statsminister Helle Thorning-Schmidt og Finansminister Bjarne Corydon har flere gange fremhævet folkeskolereformens som en hjørnesten blandt regeringens mange reformer.

"De tror, at de kan redde Danmark i en presset økonomisk situation. Staten kan ikke længere beskytte borgerne ved hjælp af told eller økonomiske værktøjer, det var velfærdsstatens opgave. Men vi har jo over en lang årrække afmonteret alle de virkemidler til fordel for at etablere en fri konkurrence. I politikernes optik, prøver de at tage ansvar for borgerne ved at gøre dem konkurrencedygtige. Når staten ikke kan beskytte borgerne direkte, så må den beskytte dem indirekte ved at gøre dem konkurrencedygtige og effektive", siger Brian Degn Mårtensson og fortsætter:

"Det er et legitimt argument, problemet er bare, at vi ikke har fået diskuteret, hvad det paradigmeskifte medfører. Hvad er det, vi ikke får med?" spørger han.

"Konkurrencestatens pædagogik - en kritik og et alternativ" er udkommet på Aarhus Universitetsforlag. Bogen er mere akademisk end teksterne på Brian Degn Mårtenssons blog, men en lærer "burde kunne læse den uden større problemer".

Powered by Labrador CMS