Odense Kommune har opnået en rabat på 40 procent ved at binde sig til Gyldendals portaler i alle fag på alle kommunens skoler.

Kommuner køber tvungne kommune-pakker med læremidler

De seneste fem år har kommunerne fået cirka 350 millioner til indkøb af digitale læremidler. Nu er det slut med støtten, og det får nogle kommuner til at købe pakkeløsninger til alle fag på alle kommunens skoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men flere advarer mod en udvikling, hvor alle kommunens lærere skal bruge samme portal.

Cliff Hansen, som er formand for Danske Undervisningsforlag og direktør i Alinea, opfordrer til at man passer på med at købe alt centralt og sørger for, at der også er midler til at købe ind på skolerne.

Ved årsskiftet udløb en støttepulje, der de seneste år har medfinansieret kommuner og skolers indkøb af digitale undervisningsmaterialer med 50 procent.

Puljen har løbet i fem år, og i den periode har det været målet at uddele 350 millioner kroner som en økonomisk håndsrækning til indkøb af digitale læremidler.

Nu, hvor puljen er udløbet, bliver kommunerne presset på læremiddel-indkøbskontoen. Derfor føler mange forvaltninger sig presset til at indgå centraliserede indkøbsaftaler, hvor kommunen køber samme læremidler til alle kommunens skoler - i varierende grad suppleret med en mindre pose penge til at købe yderligere ind på skolerne - i stedet for at beslutningen bliver taget på hver enkelt skole.

Det fremgår af en ny rapport, som analysefirmaet Deloitte har lavet for KL. Det fremgår ikke, hvor mange kommuner, som vælger en løsning med en aftale med kun et enkelt forlag.

Digitale læremidler: Clio og Gyldendal løb med over halvdelen af støttekronerne   

Pakkeløsning til alle fag

Flere af de store forlag har lavet pakkeløsninger, hvor kommunerne kan købe adgang til portaler, der dækker alle skolens fag, til alle kommunens skoler.

En sådan aftale er blandt andet indgået i Odense Kommune, hvor kommunen har opnået en rabat på 40 procent ved at binde sig til Gyldendals portaler i alle fag de næste tre år. Over de tre år betaler kommunen i alt knap 9 mio. kroner til forlaget.

"Ved at lave et fælleskommunalt indkøb med Gyldendal er der opnået en besparelse på 40 procent svarende til det mistede tilskud. Samtidig sikres det, at alle elever i Odense stilles lige, når alle skoler har de samme muligheder for at hente forløb ind i MinUddannelse", siger skolechef i Odense Kommune Nikolaj Juul Jørgensen til det lokale LærerBladet.

Samme aftale - med afvigelser på enkelte skoler - er lavet i Favrskov Kommune, hvor formand for Danmarks It-vejlederforening John Klesner til dagligt har sit virke. Han genkender billedet fra flere og flere kommuner.

"I tilskudsperioden har man haft mulighed for at eksperimentere lidt, og mange skoler har haft flere læremidler til samme fag. Den eksperimenterende ramme bliver nu skrinlagt, og de 10 procent, man kunne eksperimentere med, går i stedet til Gyldendal", siger han.

"De har givet kommunerne et godt tilbud om at kunne nøjes med at betale 60 procent af prisen mod 50 procent i tilskudsperioden. Og så er markedet fastlåst".

Direktør i Gyldendal Uddannelse Hanne Salomonsen vil ikke kommentere på enkelte aftaler men bekræfter i en mail, "at Gyldendal - ligesom andre forlag - har indgået flere kommuneaftaler, som varierer i størrelse og produktsammensætning".

Forlag: Større centralisering - men broget billede

Hos forlaget Alinea gør man klar til at gå i luften med en portal-løsning, der dækker alle folkeskolens fag. Her genkender direktør Cliff Hansen tendensen.

"Men billedet er broget. Centrale indkøb kan være som i Odense, hvor man køber ind fra én leverandør, men vi ser også kommuner, der gør sig umage med at lytte til skolerne og købe ind centralt fra flere leverandører. Det sidste synes jeg jo er en god model", siger han.

Alinea har også kommuner som kunder, hvor forlaget dækker alle fag på alle skoler.

"Ligesom med alt andet, så får man rabat, hvis man køber meget. Så rabatten er større ved den løsning, det er klart", siger Cliff Hansen.

Cliff Hansen er også formand for Danske Undervisningsforlag, og med den kasket på er han bekymret for diversiteten i markedet for digitale læremidler.

"Det bliver svært for mindre forlag at komme ind på markedet. Derfor opfordrer vi også til, at man passer på med at købe det hele centralt og sørger for rimelige midler til at købe lokalt ind på skolerne ved siden af centrale indkøb", siger han.

Folkeskolen.dk følger i næste uge op med artikler om øvrige erfaringer med støttepuljen til digitale læremidler.

Ny aftale giver lærere langt færre spillefilm at vælge imellem 

 

Læs mere

Læs hele rapporten 'Bedre deling og effektivtindkøb af digitale læremidler i folkeskolen'