"Når vi taler om mad, handler det oftest om, hvorvidt det smager godt eller dårligt. Vi bør i stedet vænne os til at åbne alle vores sanser, når vi smager", siger sensoriker Lisbeth Ankersen.

Tips til øvelser i grundsmagene

Kun en ud af fem voksne kan identificere de fem grundsmage. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udført for Arla. Det samme gælder børn, lyder erfaringer fra Madlejr.

Publiceret

Tre grundsmagsøvelser

1. I denne lille øvelse kan man testesammenhængen mellem duft og smag: Hold dig for næsen og tag en bidaf f.eks. et æble. Nu kan du kun smage grundsmagen, som er lidt sødog lidt syrlig. Slip så for næsen - nu kan du "smage", altså dufte,de fine frugt- og blomsternoter eller nøddeagtige søde, krydredenuancer, som æbler ofte også indeholder.

2. Sammenhængen mellem duft og smag kan du ogsåudnytte til at blive bedre til at smage med dette lille trick: Mensdu har maden i munden, så hold munden lukket og prøv at puste lidtluft ud igennem næsen. På den måde tvinger du en ekstra portion afluft med smags- og duftstoffer op i næsen, og det gør det lettereat dufte nuancerne i maden.

3. En helt simpel måde at blive bedre til atsmage på er at være opmærksom, skrive indtryk ned, sætte ord på ogtale med andre om, hvordan maden smager. Sidegevinsten er, atmåltidet også bliver lidt hyggeligere på den måde.

Kilde: Lisbeth Ankersen i pressemeddelelsefra Arla 

DE FEMGRUNDSMAGE

Et måltid bør bestå af en god balance mellem defem grundsmage: Sødt, salt, surt, bittert og umami. Disse finderman blandt andet i:

  • Sødt: Sukker, fløde, frugt, bagte rodfrugter, honning
  • Salt: Salt, soja, kapers, bacon, fetaost, ansjoser
  • Surt: Citrus, eddike, creme fraiche, syltede agurker,kærnemælk
  • Bittert: Grapefrugt, mørk chokolade, kaffe, valnødder,rucola
  • Umami: Svampe, parmesan, soltørrede tomater, tang,kød 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange børn i 6. og 7. klasse kender ikke de fem grundsmage sødt, surt, salt, bitters og umami - og heller ikke de råvarer, som smagene findes i. Sådan lyder erfaringer fra Arlas Madlejrskole.

Hvordan smager et æble? 

 

Men det bør de lære, lyder det fra adm. direktør hos Arla Fonden Sanne Vinther, som er daglig leder af Madlejr, i en pressemeddelelse.

Grundsmage er i fokus på smagens dag

"Det er vigtigt at lære vores børn at bruge deres sanser aktivt i madlavningen, da grundsmagene på mange måder er en vigtig nøgle til sundhed og til en varieret kost. Når eleverne lærer om grundsmagene her, bliver de samtidig bevidste om, at der er andre smagsgivere end fx sukker og fedt. Har man kendskab til grundsmagene, og hvad der skaber dem, får man desuden langt nemmere ved at tilberede velsmagende måltider uden opskrifter - og det er noget, eleverne finder både sjovt og spændende", lyder det fra Sanne Vinther. 

Smagsoplevelser kræver træning 

Arla har fået sensoriker Lisbeth Ankersen til at give bud på, hvordan man kan træne smagsoplevelser.  

"Når vi taler om mad, handler det oftest om, hvorvidt det smager godt eller dårligt. Vi bør i stedet vænne os til at åbne alle vores sanser, når vi smager. Smagsoplevelsen handler nemlig ikke blot om det, der rammer tungen, men også om det visuelle - altså farver og former, duft, konsistens og lyden, når maden bliver knast mellem tænderne. Tænker vi alle aspekter ind og taler om, hvad det er for nogle smagsnuancer, vi støder på, får vi en langt mere fuldendt smagsoplevelse. Men det er noget, der skal tillæres", forklarer Lisbeth Ankersen.