Herning-elever udviklede ægge-opskrifter online

Omeletter, vandbakkelser, pocherede æg og frugtsalat med råcreme – alt det har eleverne produceret med læreren Sophia D. Sandemann-Pascal på sidelinjen via Teams. Hun underviser bl.a. i madkundskab på 7. årgang på Brændgårdskolen i Herning og har bl.a. fundet inspiration på Madkulturen.dk.

Publiceret

Hvad har eleverne lavetundervejs? 

  1. Padlets med fotos af køkken før/efter og billeder afslutresultaterne. Sendt ud til forældre efterfølgende.
  2. Hjemmeskrevet opskrifter ud fra skabelon. Lavet tilopskriftshæfte af Sophia, og herefter sendt til elever og forældre,så det kan bruges som inspiration.
  3. Videoproduktioner af hjemmelavet omelet.

Hvis eleverne erallergiske 

Hvis man har elever, der er allergiske eller af andre årsagerikke spiser æg, har læreren løst det med at de skulle nogetalternativt, så de var med i timerne. F.eks. har de skulle lavepandekager uden æg, da de andre lavede vandbakkelser samt enmorgengrød af havregryn, da vi andre lavede omeletter.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sophia D. Sandemann-Pascal instruerede fra sit private køkken, hvor hun viste og forklarede eleverne deres opgaver, hvorefter hun sad klar til at svare på spørgsmål og guide dem.

"Der blev spurgt ind undervejs, grinet og slutresultaterne var imponerende. Nogle forældre har også meldt tilbage, at det har været nogle lækre retter at være smagsdommere på", fortæller hun begejstret.

Eleverne skulle lave fire forskellige retter, men først gav læreren dem en generel introduktion til æg som fødevare. 

Omeletten:

Den første ret, eleverne skulle lave i deres hjemmekøkken, var omelet. Undervisningen foregik ved, at alle elever var samlet på Teams først og fik instrukser. Da klassen skulle lave selve omeletten, gik eleverne hver til sit. På den måde kunne de hver især eksperimentere med omeletten og deres selvvalgte ingredienser. Sophia D. Sandemann-Pascal var med på sidelinjen, hvor nogle elever havde video sat til hele tiden og andre satte det på, når der opstod en udfordring og de skulle guides.

En del af elevernes opgave med deres hjemmelavede omelet var, at de efterfølgende skulle skrive en opskrift på den - se opskrifterne nedenfor.

Vandbakkelser og frugtsalat:

Da klassen skulle lave vandbakkelser og frugtsalat var det kongens efterfølger efter læreren. Hun havde sat sin computer op på en høj kasse hjemme i sit køkken.  

Pochererede æg:

Da 7.-klassen skulle lave pocherede æg, stillede Sophia D. Sandemann-Pascal to krav til dem: Ét æg skulle laves i en pande og én skulle laves i en gryde. Det pocherede æg i en pande blev vist med en video fra nettet, mens det pocherede æg i en gryde var en hjemmeproduceret video af læreren selv. 

Efter videoerne kunne eleverne stille spørgsmål, og så skulle de ellers i køkkenet. Ud af ca. 40 elever gik kun 3 æg i stykker undervejs. 

"Det blev en kæmpe succesrate og jeg havde en flok meget stolte elever, som var yderst tilfredse med slutresultatet og egne evner.", fortæller Sophia D. Sandemann-Pascal.  

Powered by Labrador CMS