På Experimentariet uddannet man på en uge skoleelever til at fomidle naturfag til deres klassekammeraterPernille Aisinger
Engelsk forsker: Lærere og museer skal skabe faste relationer
Alt for mange ekskursioner og museumsbesøg bliver isolerede oplevelser. Justin Dillon, som har arbejdet med forankring i mange år, peger på, at der skal skabes faste forbindelser mellem skoler og museer. Experimentariet giver ti bud på forankring.
"På Xciters-kursus har jeg lært, hvordan man formidler sin viden. Både så jeg kan lave en demonstration, og så jeg har kunnet uddanne mine kammerater i, hvordan man fx skærer i griseøjne", fortæller Morten Damsholt fra 8.i på Maglegårdsskolen i GentoftePernille Aisinger
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det handler om at skabe et langsigtet forhold mellem skoler og fx naturfagscentre, så lærerne kender de ansatte på centrene og ved, hvad de kan tilbyde. Og på den anden side skal de ansatte også kende lærerne og deres hverdag, så de kan tilpasse arrangementet", forklarer Justin Dillon.
Annonce:
Han har været med til at gennemføre det engelske Pencil Project, hvor man gennem tre år har arbejdet på, hvordan man forankrer naturfagsprojekter ud i marken i almindelig skoleundervisning.
Forberedelse er essentiel
Justin Dillon forklarer, at man som lærer vinder meget ved at forberede besøget ordentligt.
"Forskning viser, at eleverne bruger rigtig meget energi på at bekymre sig om praktiske ting som fx, hvor er toiletterne og hvor skal jeg få frokost. Hvis man har forklaret dem alt det på forhånd, kan de bedre koncentrere sig om at opleve og lære".
Annonce:
Han understreger også, at man ikke må give eleverne specifikke arbejdspapirer, for det stopper læringen. De skal langt hellere bare have en generel opgave, der får dem til at opsøge og opleve ting selv.
Ti gode råd til forankring
På Experimentariet arbejder man meget med, hvordan man sikrer, at skolerne får udbytte af besøgene. De har lavet en planlægningsguide og en film, der viser, hvordan man som lærer kan forberede sig godt til besøget.
Derudover har projektleder på Experimentariets Xciters projekt, hvor unge lærer at formidle naturfag, udarbejdet 10 gode råd til forankring.
Annonce:
1. Forankring skal indtænkes fra starten
2. Projektet skal kunne udvikle sig
3. Deltagerne skal føle ejerskab over projektet/metoden
4. Lærerne skal have kolleger, de kan dele projektet med