Anmeldelse
Fortællebogen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Man skal lede længe for at finde en bog, der metodisk er så grundig og anvendelig som denne nyreviderede udgave af "Fortællebogen". Fra første til anden udgave har forfatteren taget en ph.d. i emnet og har virkelig været ude med båndoptageren og analyseret, når lærere fortæller i skolen.
Fakta:
Titel: Fortællebogen
Forfatter: Edith Aller
Pris: 227,50 kroner
Sider: 160 sider
Type: Bog
Forlag: Alinea
Og lige et lille "fif": Man bliver så glad af at læse bogen. For det påstås, at alle kan lære at stille sig op foran et publikum og fortælle en historie. Der er virkelig noget at komme efter i denne bog, der giver et teoretisk grundlag for og praktiske anvisninger på det daglige arbejde med fortællingen i skolen, fra det at sætte sig ind i og forberede en fortælling over øvelser i god stemmebrug til det at "stå der" - over for forventningsfulde tilhørere.
For alle har vi noget, vi gerne vil fortælle om, og det har mennesker altid gerne villet. Derfor skelnes der også mellem de spontane fortællinger (dem, vi ikke kan lade være med at fortælle), de provokerede fortællinger (som fortælles på opfordring) og de kulturbærende fortællinger, for eksempel eventyr og myter, sagn, historiske fortællinger og bibelhistorie.
Der argumenteres godt for, hvorfor det er så livsbekræftende, at vi fortæller for hinanden. Og selv om bogen mest henvender sig til lærere, der gerne vil være bedre til at fortælle for deres klasser og have støtte til arbejdet med at gøre eleverne til gode fortællere, vil jeg også varmt anbefale bogen til "almindelige" mennesker, som mangler erfaring og struktur til, hvordan man bygger en fortælling op, så den er værd at lytte til.