Anmeldelse

H.C. Andersen og legetøjet

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med en historiebevidsthed blandt børn, der gladelig etablerer sammenfald mellem stenalderen og farfars skoletid, er det en god ide at skabe forståelse for de rammer, som ældre fortællinger første gang er fortalt i. Bogen her lægger op til at beskæftige sig med mentalitetshistorie, for hvis læreren tager udgangspunkt i det legetøj, der optræder i H.C. Andersens eventyr, er der et udgangspunkt for, at nutidens børn kan forstå vilkårene for børn i den periode, som nogen kalder guldalderen, men som flertallet af de dalevende børn næppe har haft synderlig grund til at glæde sig over. Det var ikke tid til leg, der var mest af.

Opgaven er ikke nem. Man kan vise børnene en snurretop, men det er svært at få dem til at begribe, at sådan en kunne være et barns samlede ejendom.

Bogen indeholder 14 eventyr, herunder en række af de mindre kendte, som er illustreret dels med tegninger af Vilhelm Petersen og Lorentz Frølich, dels med fine fotografier af gammelt legetøj fra museerne i Holbæk, Kolding og Altona. Tilrettelæggerne har bibeholdt H.C. Andersens retskrivning, så man kan finde stof til undervisning i ældre tekster her. Fint undervisningsmateriale og flot boghåndværk.