Anbefalinger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialer Mobiltelefonen bliver et feedbackredskab

Jeg underviser udskolingen i idræt og gør meget brug af mobilen både til at optage elevernes færdigheder og til at lade eleverne bruge det som værktøj til at belyse bevægelsesanalyse af forskellige øvelser - for eksempel en dansekoreografi i 8. klasse. Jeg optager dansene og giver feedback til grupperne med bestemte fokuspunkter. Når de ser videoen igennem, kan de selv prøve at arbejde med deres fokuspunkter. Jeg kan ikke altid nå at filme alle grupper, så eleverne arbejder også med egne optagelser.

Metoden bruger jeg også i de andre indholdsområder som for eksempel boldspil og redskabsgymnastik, og det fungerer rigtig godt. En fordel er også, at eleverne kan gemme de små optagelser. Hvis de så trækker "dans og udtryk" til idrætsprøven i 9. klasse, kan de finde deres koreografi frem, hvilket letter deres arbejdsbyrde en smule.

App: Hudl Technique

Ud af huset Brug kommunens gratis tilbud

Ulf i Aarhus er en undervisningsportal med virkelig mange gratis tilbud i alle mulige fag (Ulf står for Undervisning, læring og forløb, redaktionen). Det virkelig fede er, at de har tilbud om forløb i små, alternative idrætsgrene såsom skaterløb, stand up paddle, kajak, optimistjoller, roning og bueskydning. Man booker et forløb gennem Ulf, og her har jeg som lærer mødt mange entusiastiske folk. De øjner jo selvfølgelig også en mulig chance for at få nye medlemmer.

Vi har blandt andet haft en hel idrætsdag med Blå Skole i Aarhus Sejlsportscenter. Én gruppe elever var ude at stå på et stand up paddleboard, der blev trukket af en speedbåd i fuld fart, én gruppe prøvede almindeligt subboard med pagaj, og andre prøvede at ro i kajak. Det er en super måde at præsentere alternative idrætsgrene på, som eleverne sjældent støder på i deres hverdag eller til den almindelige idrætsundervisning i skolen. Jeg oplever, at klubberne rigtig gerne stiller sig til rådighed.

ulfiaarhus.dk

Materialer Idrætsduge blander teori og praksis

Dansk Skoleidræt har fremstillet nogle plastikduge, som jeg ofte har med under armen til min idrætsundervisning. Der er fremstillet én til hvert indholdsområde i idræt. De er enormt anvendelige. Man folder dem ud på halgulvet og har eleverne stående rundt om dugen. Nu, hvor idræt er prøvefag, består undervisningen af cirka 2/3 praktiske øvelser og 1/3 teoretisk viden. Men hele essensen ved idrætsfaget er, at man ikke adskiller de to ting, og det er lige her, at de duge kommer ind i billedet.

Vi arbejder for eksempel med boldspils- trappen. På det højeste trin har man det færdige spil, mens man på det nederste trin arbejder med boldtilvænning. Jeg sætter en øvelse i gang, og bagefter skal eleverne indsætte den på det respektive trin. Jeg blander den praktiske del i hallen med den idrætsfaglige viden. Vi bruger blandt andet dugene til at finpudse, justere og reflektere over øvelserne i hallen, og her er de meget brugbare.

skoleidraet.dk/webshop/ idraetsfaget/undervisningsduge