Anmeldelse

Æstetik og læring

Grundbog om æstetiske læreprocesser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Æstetik er en sanselig symbolsk form, der rummer en fortolkning af os selv og verden, og som kan kommunikere fra, til og om følelser". Sådan lyder forfatternes bud på en nutidig definition af begrebet æstetik. Det handler om at begribe verden, om kompleksitet, sanselighed og om det usigelige.

Det er forfatternes intention at nærme sig et æstetikbegreb, som er anvendeligt i den pædagogiske praksis. Det gør de gennem en begrebsafklaring, et historisk view og en aktualisering af begrebet. Bogen er et udmærket indlæg som udgangspunkt for en debat om æstetikkens betydning for individets udvikling i en social og kulturel sammenhæng. Den er samtidig topaktuel i en verden, hvor børn og unge i høj grad orienterer sig æstetisk. Æstetisk viden og kunnen må derfor være et oplagt område for udforskning i den pædagogiske verden. Bogen giver god grobund for selv at tage stilling og udvikle læringsmodeller med baggrund i æstetiske læreprocesser.

Bogen er brugervenligt bygget op. Der er løbende resumeer og eksemplificeringer. Eksemplificeringerne, som både er konstruerede og tager udgangspunkt i den æstetiske virkelighed, understreger målgruppens arbejdsfelt, hvor sammenkobling af teori og praksis er nødvendig.

Bogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog og er meget præcis. Forfatterne kender deres felt, som bygger på en lang videnskabelig tradition. De formår at gøre stoffet tilgængeligt og samtidig inspirere til videre læsning.

"Æstetik og læring" henvender sig til lærere og studerende ved de pædagogiske uddannelser.