Et fag med problemer

Inspirationshæfte skal hjælpe lærerne i faget natur og teknik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet udgiver i begyndelsen af det nye år et inspirationshæfte om natur og teknik med eksempler på undervisning i faget.

- Mange har fortalt os, at faghæftet for natur og teknik er ambitiøst, at de ikke lokalt har midler og muligheder til at foretage spændende eksperimenter og undervisningsforløb, siger pædagogisk konsulent i Undervisningsministeriet, Per Møller Janniche.

- Med eksempelsamlingen ønsker vi at vise, at det godt kan lade sig gøre at tilpasse faghæftet for natur og teknik til de lokale forhold. Det kræver ikke nødvendigvis ekstra ressourcer at lave et spændende undervisningsforløb.

Fagkonsulenterne har ud fra kendskab til lærere og projekter valgt en række skoler ud og bedt lærerne om at udarbejde et undervisningsforløb og beskrive det til eksempelsamlingen. Emnerne er blevet koordineret ved et møde for de involverede lærere og fagkonsulenter, men derudover har lærerne ikke fået speciel støtte til arbejdet. Ideen har netop været at beskrive et almindeligt undervisningsforløb i faget.

Da faghæftet for natur og teknik blev udarbejdet, ønskede man i Undervisningsministeriet ikke at komme med for mange eksempler, fordi man frygtede, at det så bare blev disse eksempler, man kopierede ude på skolerne, men nu erkender man i ministeriet, at der nok skal flere eksempler til end de tre forløb, der allerede er beskrevet i faghæftet.

- Når fagkonsulenterne kommer rundt på skolerne, hører de om både problemerne og den sprudlende undervisning. Alt i alt tyder det på, at der er nogle problemer i faget, måske specielt fordi det er et nyt fag. Det lyder som om, der flere steder foregår en god gammeldags undervisning som i det tidligere fag orientering med biologi, lidt geografi, noget fysik og kemi, men at man ikke har forstået den sammenhæng, natur og teknik er tænkt i. Derfor udgiver vi eksempelhæftet som inspiration, siger Per Møller Janniche.

Affaldsprojektet fra Hyldgårdsskolen i Ikast bliver ét af eksemplerne i samlingen.hela