Debat

Giv plads til de professionelles vurderinger

En ny rapport viser, at målstyring skader de svage elever. Vi må gøre op med målstyringstyranniet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nylig kom det frem, at styring efter resultater i den offentlige sektor, herunder folkeskolen, virker stik imod hensigten. Ja, det er ligefrem skadeligt for de svageste elever.

Konklusionerne stammer fra en rapport fra Kora (som er det offentliges egen forskningsinstitution). Kora-rapporten konkluderer blandt andet, at den omfattende målstyring fjerner fokus fra de mange vigtige opgaver, som ikke umiddelbart lader sig omsætte i skemaer og tjeklister.

Det vidste vi allerede. Rapporten bekræfter de erfaringer, vi allerede har, og stemmer også overens med de internationale erfaringer på området. Så nu må vi simpelthen benytte anledningen til at gøre op med det accelererende målstyringstyranni.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Politikerne må droppe den skadelige målstyring. Og hvis de spørger, hvad der så skal gøres i stedet, har vi svaret: Lyt til de professionelles faglige vurderinger.

Stort set samtidig med offentliggørelsen af Kora-rapporten modtog den anerkendte finske skoleforsker Pasi Sahlberg Lego-prisen 2016 for sin kamp mod standardiserede test i skolesystemer verden over. Finlands skolesystem fremhæves fra mange sider ofte som det gode eksempel. I Finland har de dog pudsigt nok netop ikke et omfattende målstyringssystem, men har i stedet valgt at overlade mål­opfyldelsen til skolelederne og lærerne.

Finsk forsker vinder Lego-pris for sin kamp mod test

Det er positivt, at flere betydningsfulde politikere allerede har været ude med meldinger om, at målstyringen har taget overhånd. Herfra skal lyde en klar opfordring til, at endnu flere politikere forholder sig til den skadelige målstyring.

Skal vi for alvor komme det hysteriske måltyranni til livs, er det næppe nok at afvente, at flere politikere opdager de skadelige virkninger af deres besluttede målstyring. Vi må også fortsat involvere os aktivt i debatten om, hvad vi vil med folkeskolen. Rundt­omkring i landet arrangeres der en række lokale debatter om folkeskolen med en bred deltagerskare, blandt andre lokale politikere og forældre. Det er mit klare indtryk, at når vi debatterer, hvad det egentlig er, vi vil med skolen, så tales der ikke om omfattende målstyring og testsystemer.

Vi ved, at det vil gavne elevernes udbytte af undervisning, hvis vi erstatter den meningsløse og skadelige målstyring med mere plads til den professionelle faglige vurdering. Der er således ikke brug for yderligere undersøgelser eller rapporter, men det er på høje tid, at der handles på den viden, vi har. Så kom nu bare i gang.