Debat

“Min største opgave er at understøtte tilliden....

....og at modarbejde alt, der kan underminere tilliden i vores uddannelsessystem” - lød et af budskaberne ved åbningen af International Summit on the Teaching Profession (ISTP) som afholdes i Helsinki lige nu. Det var departementschefen fra det finske undervisningsministerium der sagde det!

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen er det spækket med guldkorn dette årligt tilbagevendende møde mellem undervisningsministre og lærerforeninger. ISTP arrangeres af OECD og Education International - vores globale lærerforening. 

Kun hver tiende ansøger til læreruddannelsen optages i Finland - så attraktivt er et at være lærer her. Hvorfor? 

Fordi lærerarbejdet er meget autonomt - lærere udarbejder selv målene for undervisningen, og de har desuden meget få undervisningstimer sammenlignet med lærere i andre lande - var svaret fra den finske højt placerede embedsmand.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Desuden er læreruddannelsen en fem-årig kandidatuddannelse, og tests er alene til læreres brug - og bruges aldrig til at rangordne hverken skoler eller elever. 

Hovedformålet for de “tværgående kompetencer” som man udvikler nu i Finland er “Udvikling som menneske og som medborger”. Der sættes altså et stærkt fokus på det at danne børn og unge til mennesker, der kender sig selv og kan agere på en god måe med deres omgivelser.

Man kan ikke eksportere et lands skolesystem, for uddannelse er meget kulturelt funderet., lød rådet fra oplægsholderen. 

Og det er rigtigt at man ikke skal kopiere et andet lands skolesystem. Men helt ærligt, det finske er værd at lade sig inspirere af.