Maya-Louise Ryom Nielsen mener, at DLF skal holde op med at ændre på læreruddannelsen.

Lad være med at flytte lærernes uddannelse

DLF skal lade læreruddannelsen være i fred, lyder det fra en lærerstuderende, der er delegeret på DLF's kongres.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Maya-Louise Ryom Nielsen, 36. Lærerstuderende ved UC Syd i Esbjerg.

- Hvad er de tre største udfordringer, læreruddannelsen står over for lige nu?

På min uddannelse på UC Syd er optaget ikke så stort, men alligevel bliver lokalerne fyldt til randen - og det giver blandt andet rigtig dårligt indeklima. På et af mine hold sidste år, var vi 36 studerende i et lokale. Der var ikke stole nok til os alle sammen, og det fik folk til at blive væk fra undervisningen.

Vi har oplevet '07-ordningen blive slået sammen med '13-ordningen, og det har givet rigtig meget forvirring. Hverken vores undervisere eller vi studerende ved, hvilken ordning vi skal følge. Det gør det stort set umuligt at skifte mellem de enkelte uddannelsesinstitutioner på en elegant måde, da de også er vidt forskellige i deres opbygning.

Det har været rigtig problematisk, at der er blevet ændret så meget på vores uddannelse, for man får ikke ro. Man ved ikke, hvilken uddannelse man får, fordi endemålet er uklart og man kan ikke på forhånd se resultaterne af ændringerne.

- Hvad skal DLF gøre fremadrettet?

De skal holde fingrene fra vores læreruddannelse! Jeg synes, de skal lade være med at gøre den til en kandidat, før man har undersøgt alle mulighederne på professionsbacheloren. Ved at rykke uddannelsen ud på universiteterne, bliver det teori frem for praksiskobling. Det er rigtigt vigtigt at få forskningen med i uddannelsen, men det kan man sagtens indarbejde i professionsbacheloren. 

Lærerstuderende: Drop krav om fem-årig uddannelse