Århus-delegerede: Skrot professionstankegangen i arbejdstiden

De nuværende arbejdstidsaftaler indeholder ingen bremser mod regeringens mange nye tiltag i folkeskolen. Derfor må DLF finde alternativer til en professionsmodel for lærernes arbejdstid, mener en række østjyske delegerede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flemming Hintze Thisted fra Århus Lærerforening gik på talerstolen og bad hovedstyrelsen om at skrotte professionstankegangen, når DLF taler om arbejdstid:

"Jeg synes, at DLF og også lokalforeningerne har fejlet i år", sagde han og forklarede, at DLF efter hans mening har gjort regeringens mange tiltag mulige, uden at det med sikkerhed kommer til at koste noget på arbejdstiden.

"Særligt elevplanernes indførelse, hvor man skal tage slagsmålet på den enkelte skole, er en fallit for en faglig organisation og den arbejdstidaftale, der er", sagde Flemming Thisted.

Han mener, professionstanken i arbejdstidsaftalen er "smuk, men naiv og udtænkt før Haarder kom til".

"Jeg forventer ikke, at I skrotter arbejdstidsaftalen, men jeg forventer, at I giver en form for tilsagn om, at der aktivt arbejdes for alternativer set i lyset af det politiske klima", sluttede han.

Mogens Clausen fra Djurs Lærerforening gik på talerstolen og fremlagde det østjyske resolutionsforslag, hvor der blandt andet står:

"Der er mere end nogensinde brug for professionelle lærere - men med regeringens menneskesyn er der ikke professionel baggrund for at fastholde professionsarbejdstidsmodellen".