Før sommerferien kunne kredsformand Lars Pedersen og børne- og ungechef Rasmus Andreassen offentliggøre en delaftale, der betyder, at lærerne i Haderslev får tid på opgaverne på opgaveoversigten  og en opgavebeskrivelse.
Før sommerferien kunne kredsformand Lars Pedersen og børne- og ungechef Rasmus Andreassen offentliggøre en delaftale, der betyder, at lærerne i Haderslev får tid på opgaverne på opgaveoversigten og en opgavebeskrivelse.

Haderslevs vej til en arbejdstidsaftale er belagt med tillid

En berlinmur var gennem årene blevet bygget op mellem Haderslev Lærerkreds og Haderslev Kommune. Nu er en ny kredsformand og en ny børne- og ungechef i gang med at rive muren ned. Sammen har de taget fat på en ny start, som de regner med munder ud i en reel arbejdstidsaftale.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lars Pedersen tiltrådet 1. april som formand for Haderslev Lærerkreds. Samme dag satte Rasmus Andreassen sig i børne- og ungechefens stol som ordførende på skoleområdet i Haderslev Kommune. Indtil da havde de to parter haft endog meget svært ved at samarbejde, men med en ny overenskomstaftale i ryggen og nye ansigter åbnede sig nye muligheder.

"Tidligere var der udfordringer i forhold til forvaltningen, det politiske og samarbejdet med lærerkredsen.  Men for mig handler det om, hvad kan vi. Og så havde vi et momentum. Lars var ny. Jeg var ny. Og så satte vi os ned sammen og sagde, vi må finde ud af det sammen", siger den nye børne- og ungechef i Haderslev, Rasmus Andreassen.

Formand for Haderslev Lærerkreds Lars Pedersen var ind til 1. april i år næstformand i kredsen, og han kan godt genkende beskrivelsen af den afstand, der med årene var kommet mellem lærerne, forvaltningen og politikerne.

"Rasmus kaldte det 'berlinmuren'. Og det er en ret præcis beskrivelse af, hvordan vores forhold til kommunen har været", siger Lars Pedersen.

Før sommerferien kunne parterne så skrive under på en delaftale, der betyder, at lærerne i Haderslev får tid på opgaverne på opgaveoversigten  og en opgavebeskrivelse. Og her efter sommerferien har børne- og ungechefen og lærerformanden mødtes for at tage hul på forhandlingerne hen imod en reel arbejdstidsaftale for lærerne i Haderslev.

Lærerne i Haderslev får nu sat tid på deres opgaver

Sådan blev modstand vendt til samarbejde

"Jeg tror, at samarbejdet kommer til at betyde noget for alle lærerne. Hvis den delaftale, vi har lavet nu, bliver anvendt rigtigt, så vil det kunne betyde forbedringer af arbejdsmiljøet. Overblik over din opgaveportefølje er noget af det vigtigste for at undgå stress", siger Lars Pedersen, der næsten er overvældet over, at han er steget på et samarbejds-eksprestog.  

Ny formand for lærerne i Haderslev 

"Jeg sidder med en besynderlig fornemmelse af at have håret tilbage efter mange års ørkenvandring. Det er en rigtig god fornemmelse. Endelig er der hul igennem. Det er ikke kun de personlige relationer. Det er hele vejen rundt. Vi bliver spurgt. Vi bliver taget med i arbejdsgrupper", siger han.  

Og børne- og ungechefen glæder sig også over den 'nye start', som han ikke tøver med at kalde samarbejdet i Haderslev.

"Samarbejdet mellem kreds, skoleledere og forvaltning. Den treenighed er hel nødvendigt, hvis vi skal lave en god folkeskole", siger han.

Han mener, at en del af samarbejdet bygger på relationer og tillid.

"Når der bliver meldt ind med nogle ting, så må man have tillid til, at det er med et godt hjertet. Tillid er afsindigt vigtig. Derfor har vi også inviteret kredsen med i arbejdsgrupper og til udvalgsmøder. Grunden er også, at der er en skjult dagsorden - for når man inviterer nogle med ind, så forpligter det. Selv om man ikke har fået alt, hvad man vil, har man været med til beslutningerne og er forpligtet til at være med til at få dem ført ud i livet", siger Rasmus Andreassen.

Og Lars Pedersen ved godt, at inddragelse kan have en bagside.

"Vi er godt klar over, at det er en hårfin balance. Hvornår får vi indflydelse, og hvornår bliver vi gidsler for noget, vi ikke vil. Når vi går ind i det, kræver det, at vi er 100 procent opmærksom på det. Vi kan ikke bare sidde og godkende alt, fordi vi synes, at Rasmus er en god mand, og at det er godt at blive taget med", siger han

S: Lærerne skal have en lokalaftale i Haderslev 

Aftale inden 1. januar

Før var samarbejdet præget af alle de steder, hvor kredsen var uenige med kommunen. Nu er omdrejningspunktet, at man sammen vil skabe en god skole. Målet er at lande en arbejdstidsaftale for lærerne, så den kan være klar første januar og bruges, når næste skoleår skal planlægges.

Lige nu arbejder parterne på at indkredse, hvilke emner, der skal være en del af en arbejdstidsaftale.

"Ændringen har været undervejs et stykke tid. Politikerne har talt om det. Men der er ikke rigtig sket noget. Nu er vi klar til at have en diskussion om, hvad der er for nogle emner, en arbejdstidsaftale skal indeholde", siger Lars Pedersen.  

Og også Rasmus Andreassen har gjort kuglepennen klar, så der kan falde underskrifter på et aftalepapir.

"Man lykkes bedst, når man har relationer.  Det er rigtig vigtigt, at man bruger noget tid sammen. I verdenspolitisk øjemed så afgør kemien, hvad man lykkes med. Derfor skal der opbygges en eller anden form for relationer for at få et godt samarbejde".

Torsdag og fredag i sidste uge mødtes kredsformænd og næstformænd fra Danmarks Lærerforenings kredse for at lade sig inspirere af hinanden i arbejdet med en ny start. Her var også børn- og ungechef Rasmus Andreassen inviteret til at give et oplæg. Hør Anders Bondo fortælle om konferencen her. 

Powered by Labrador CMS